کد خبر: 517892
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

داعش خراسان شعبه دوم طالبان یا رقیب طالب‌ها برای حکومت است؟

شکی نیست که گروه طالبان که اکنون حاکم رسمی افغانستان است و گروه داعش با شعبه‌ها و شاخه‌های مختلفش، از یک مشرب فکری واحد نشأت گرفته‌اند شک و ذکر این مطلب تکرار مکررات محسوب می‌شود.

داعش خراسان شعبه دوم طالبان یا رقیب طالب‌ها برای حکومت است؟
کد خبر: 517892
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- شکی نیست که گروه طالبان که اکنون حاکم رسمی افغانستان است و گروه داعش با شعبه‌ها و شاخه‌های مختلفش، از یک مشرب فکری واحد نشأت گرفته‌اند شک و ذکر این مطلب تکرار مکررات محسوب می‌شود.

با این حال با وقوع هر عملیات تروریستی در افغانستان مساله نقش گروه تروریستی داعش و نوع ارتباطی که با گروه طالبان داشته و تغییراتی که در حال حاضر در این روابط به وجود آمده مجدداً مطرح می‌شود.

در دوره حضور نظامیان آمریکایی در خاک افغانستان نوعی همکاری علنی‌نشده بین گروه طالبان و داعش یا همان داعش خراسان در هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی برقرار بود، این در حالی است که داعش حملات خود را علیه شیعیان نیز همچنان ادامه می‌داد که نمونه بارز آن هدف گرفتن مدرسه دخترانه سیدالشهدا بود.

تا زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغاستان کارشناسان در تحلیل‌های خود در مورد این عملیات تروریستی صرفاً به همسویی اندیشه‌های این دو گروه و همکاری لجستیکی آنها می‌پرداختند، اما بعد از آن طالبان باید موضع شفافی در قبال مطرود‌‌ترین گروه تندرو مذهبی از دیدگاه جامعه جهانی اتخاذ می‌کرد تا مشخص کند آیا چاقو دسته خود را هم خواهد برید یا خیر.

در حالی که طالبان در رسانه‌ها بر عزم خود در برخورد با داعش خراسان تاکید دارد و حتی می‌کوشد از طریق کارشناسان خود داعش را نوعی رقیب که باید از صحنه خارج شود نشان دهد و حتی از تلاش خود برای تهاتر بین از بین بردن داعش و دریافت مشروعیت جهانی سخن گفته، اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد با آنچه در رسانه‌های طرفدار طالبان بیان می‌شود تفاوت زیادی دارد.

چند روز بعد از عملیات تروریستی قندوز که واکنش‌های جهانی زیادی هم به همراه داشت، از افغانستان خبر رسید گروه طالبان به ساکنان 2 روستای «کاندیر» و «تاجبدار»- که 2 روستای شیعه هزاره محسوب می‌شوند و اکثر قربانیان مسجد قندوز هم از این قومیت بودند- چند روز مهلت داده تا روستاهای خود را ترک کنند.

در چارچوب این دستور 700 خانواده شیعه هزاره از بیم جان خود از منازل‌شان در این 2 روستا گریختند تا کارشناسان به این نتیجه برسند که دوباره مساله نسل‌کشی بر اساس مذهب به رغم تمام ادعاهای طالبان در دستور کار این گروه است.

گرچه طالبان ادعا می‌کند زمین‌های این 2 روستا محل منازعه است، اما همزمانی این اقدام با قتل عام شیعیان در مسجد قندوز، پرسش‌های مختلفی را در مورد نقش داعش خراسان در برنامه‌های حکمرانی طالبان و تقسیم مسئولیت‌ها در قالب یک ساختار مذهب‌گرای تندرو ایجاد می‌کند.

راستی آیا طالبان و داعش نقش پلیس خوب و پلیس بد را در افغانستان بازی می‌کنند؟

گرچه طالبان این امر را تکذیب می‌کند، اما تکرار حملات تروریستی علیه شیعیان در افغانستان گواه چیز دیگری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها