کد خبر: 517919
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ریاض همچنان در مواضع منطقه‌ای خود سرگردان است؟

ظاهراً برای دربار پادشاهی عربستان و به ویژه محمد بن سلمان مشخص کردن موضعی قاطع در مورد نوع روابط با کشورهای منطقه مساله‌ای بسیار دشوار است.

ریاض همچنان در مواضع منطقه‌ای خود سرگردان است؟
کد خبر: 517919
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- ظاهراً برای دربار پادشاهی عربستان و به ویژه محمد بن سلمان مشخص کردن موضعی قاطع در مورد نوع روابط با کشورهای منطقه مساله‌ای بسیار دشوار است.

این موضوع از تضاد در موضع‌گیری بر سر نحوه مختومه کردن جنگ در یمن تا نوع نگاه ریاض به نحوه آشتی با ایران و حتی چگونگی بازگشت به سوریه نیز کاملا مشهود است.

بعد از آنکه کشورهای مختلفی همچون امارات متحده عربی و اردن روابط‌‌ دوباره‌شان با دمشق را در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه اعلام و اجرایی کردند، عربستان سعودی همچنان در کش‌وقوس بازگشت یا عدم بازگشت به روابط خود با دمشق به سر می‌برد.

تعویق چندباره بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به هر بهانه‌ای که صورت گرفته باشد بیانگر سردرگمی ریاض در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای است.

به هر شکل با وجود آنکه عربستان سعودی یکی از کشورهای دیکتاتوری عربی محسوب می‌شود که از گردباد بهار عربی جان سالم به در برده است، با این حال کمتر تحلیلگر منصفی را می‌توان یافت که این کشور را در لیست بزرگ‌ترین کشورهای بازنده از دوره پسابهار عربی قرار ندهد.

امروز که واقعیت شکست‌های متوالی سیاست‌های ریاض در جای‌جای کشورهای منطقه و خارج شدن تدریجی متحدین این کشورـ حتی متحدین سنتی‌اش- از مدارش آشکار شده است، چنین به نظر می‌رسد که عاقلانه‌‌ترین کار همسویی با موج شکل‌گرفته باشد.

با این حال احساس برادر بزرگ بودن و ادامه سیر در توهمات قدرت برتر عربی گام‌های عربستانی‌ها را برای پیشروی در این مسیر سنگین کرده و گاه باعث توقف آنها می‌شود.

در این بین برخی از تحلیلگران هم از وجود 2 جریان قدرت در دربار سلطنی عربستان سخن به میان می‌آورند که یکی بر واقع‌گرایی و دیگری بر ادامه رویکرد (شکست‌خورده) فعلی تاکید دارند.

رویکردها و تصمیمات ریاض هرچه باشد، بازگشت به عقلانیت و پذیرش واقعیت‌ها گزینه ناگزیر محمد بن سلمان خواهد بود، فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌روند و اگر این شاهزاده بلندپرواز شکست و سقوط توهمات خود را نپذیرد، تا چندی دیگر با تلخی بیشتری مجبور به پذیرش آن خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها