گفتگوی تلفنی 35 دقیقه‌ای نخست وزیر جدید ژاپن با رئیس جمهور کره جنوبی

رهبران ژاپن و کره جنوبی به گفتگوی تلفنی پرداخته و گفتند، به رغم وجود تیرگی‌ها در روابط دوجانبه آنها به دنبال تعمیق روابط در مواجهه با تهدیدات علیه امنیت منطقه‌ای هستند.

گفتگوی تلفنی 35 دقیقه‌ای نخست وزیر جدید ژاپن با رئیس جمهور کره جنوبی
کد خبر: 518041
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۲:۴۹:۳۲

اعتمادآنلاین| هر چند هر دو کشور همپیمان نظامی آمریکا بوده و نسبت به کره شمالی و چین نگرانی‌های مشترکی دارند، اما روابطشان بر سر میراث جنایات رخ داده از سوی ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم دچار مشکل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مشکل بزرگ دیگر در روابط سئول و توکیو مربوط به غرامت دادن از بابت مساله کارگران کره‌ای در زمان جنگ جهانی دوم است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر جدید ژاپن تنها پس از گفتگویش با تعدادی از رهبران دیگر جهان به سراغ گفتگو با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی رفت و این مساله نشان دهنده سردی در روابط این دو کشور همسایه است.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام داشت، کیشیدا در یک گفتگوی تلفنی 35 دقیقه‌ای به مون جائه این گفت، تعمیق همکاری‌ها در کنار آمریکا با هدف مقابله با تهدیدات امنیتی جدی در منطقه ضروری است. این دو رهبر همچنین به ابراز مجدد تعهدشان به همکاری امنیتی پرداختند.

دفتر مون جائه این اعلام کرد، او از کیشیدا به خاطر ابراز تمایل برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تحسین کرده و از سرگیری دیپلماسی با کره شمالی امری ضروری در جلوگیری از پیشرفت برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور و ایجاد ثبات در شبه جزیره کره است.

کیشیدا بیان داشت، تحولات هسته‌ای و موشکی کره شمالی یک تهدید علیه منطقه باقی مانده‌اند و او امیدوار به از سرگیری سریع مذاکرات هسته ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ است.

روابط توکیو و سئول بعد از آن تیره تر شد که دادگاه کره جنوبی حکم داد شرکتهای ژاپنی باید به پرداخت غرامت به کارگران کره‌ای از بابت سواستفاده‌های آنها در زمان جنگ جهانی دوم اقدام کنند. این احکام دادگاهی به روابط تجاری دو کشور آسیب وارد کرد. یک مناقشه دیگر نیز مربوط به سواستفاده جنسی اشغالگران ژاپنی از زنان کره‌ای است.

کیشیدا روز جمعه به خبرنگاران گفت: روابط بین ژاپن و کره جنوبی همچنان شرایطی دشوار دارد.

کیشیدا از کره جنوبی خواست "اقدام قاطع و ملموس" برای بهبود ارتباط و دیپلماسی بین دو کشور اتخاذ کند و گفت که منتظر "اقدام آن کشور است".

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها