کد خبر: 518072
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۴:۴۷:۲۳
| |

معاون اجرایی یونیسف:

طالبان برای مجوز تحصیل دختران در مقطع راهنمایی قول داده/یک میلیون کودک افغان در خطر مرگ

یک مقام ارشد سارمان ملل متحد به نقل از طالبان گفت "به زودی" تمامی دختران افغانستان در مقطع راهنمایی می‌توانند به مدرسه بروند.

طالبان برای مجوز تحصیل دختران در مقطع راهنمایی قول داده/یک میلیون کودک افغان در خطر مرگ
کد خبر: 518072
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۴:۴۷:۲۳

اعتمادآنلاین| عمر عبدی، معاون اجرایی یونیسف که هفته گذشته به کابل سفر کرده بود، در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت همین حالا هم دختران در پنج ولایت از 34 ولایت افغانستان، یعنی بلخ، جوزجان، سمنگان، قندوز و اروزگان، در مقطع راهنمایی به مدرسه می‌روند.

به گزارش ایسنا این مقام سازمان ملل به نقل از وزیر آموزش و پرورش طالبان گفت که آن‌ها در حال کار بر روی "چهارچوبی" هستند که طبق آن دختران بتوانند بعد از کلاس ششم، به ادامه تحصیل بپردازند، این چهارچوب طی "یک یا دو ماه آینده" اعلام خواهد شد.

وی گفت: الان که من با شما صحبت می‌کنم، میلیون‌ها دختر افغان در مقطع متوسطه/راهنمایی برای بیست‌وهفتمین روز متوالی از تحصیل محروم هستند. ما آن‌ها (طالبان) را ترغیب می‌کنیم که منتظر نمانند؛ هر روزی که ما منتظر بمانیم، این دخترها یک روز دیگر از تحصیل محروم می‌شوند.

طالبان در طول تسلط خود بر افغانستان در سال‌های 1996 تا 2001، زنان و دختران را از حق تحصیل محروم کرده و حق کار و زندگی اجتماعی را از آنان گرفت. حالا از زمان قدرت‌گیری دوباره این گروه در پانزدهم اوت امسال، در حالی که آمریکا و ناتو پس از 20 سال، در مراحل پایانی خروج پرهیاهوی خود از خاک افغانستان بودند، طالبان متحمل فشارهای سنگین روزافزونی از سوی مجامع بین‌الملل برای اعطای حق تحصیل و کار به زنان شده است.

عبدی بیان کرد که در تمامی نشست‌هایش، به طالبان فشار آورده تا "به دختران اجازه از سرگیری تحصیلاتشان" را بدهد، چرا که این "نه تنها برای خود دختران، بلکه برای تمامی کشور" ضروری است.

این مقام سازمان ملل بیان کرد که در سال 2001 که اتحادی به رهبری آمریکا، طالبان را به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن، مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر، از قدرت به زیر کشید، در تمامی مقاطع تحصیلی، مجموعاً تنها یک میلیون دانش‌آموز مشغول به تحصیل بودند.

وی با بیان اینکه این آمار، در 20 سال گذشته به 10 میلیون محصّل افزایش یافته است، که چهار میلیون تن از آن‌ها را دختران افغانستان تشکیل می‌دهند و همچنین تعداد مدارس هم در دهه گذشته از شش هزار به 18 هزار مورد افزایش یافته است، گفت: این دستاوردهای آموزشی باید تقویت شود، نباید به عقب برگردیم.

با این حال این معاون صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت با وجود این پیشرفت، 4.2 میلیون دانش آموز افغان از تحصیل محروم هستند، که از میان آن‌ها، 2.6 میلیون تن را دختران تشکیل میدهند.

وی بیان داشت که حتی اگر طالبان به تمامی دختران افغان هم اجازه ورود به مدارس متوسطه را بدهد، "ما همچنان باید بر مقاومت خانواده‌های محافظه‌کار برای اجازه تحصیل دخترانشان در این مقطع غلبه کنیم."

این مقام با بیان نگرانی خانواده‌های محافظه‌کار افغانستان در خصوص لزوم تفکیک دختران و پسران و آموزگان خانم گفت: مقاماتی که من با آن‌ها دیدار داشته‌ام، گفتند وقتی چهارچوبی را که مشغول کار بر روی آن هستند عملی کنند، خانواده‌های بیشتری قانع می‌شوند که دخترانشان را به مدرسه بفرستند، اما کار سختی است.

یک میلیون کودک افغان در خطر مرگ

معاون یونیسف همچنین در این سفر از بازدید از یک بیمارستان کودکان در کابل سخن گفت و بیان داشت: از دیدن آن‌ همه کودک که از سوء تغذیه رنج می‌بردند شوکه شده بودم، بعضی هایشان حتی نوزاد بودند.

عبدی نظام سلامت و خدمات اجتماعی افغانستان را "در آستانه فروپاشی ارزیابی" کرد و با بیان اینکه منابع پزشکی به طور خطرناکی کم شده و شیوع سرخک و اسهال حاد در حال افزایش است، گفت که وضعیت فلج اطفال و ویروس کرونا نیز همچنان نگران کننده است.

وی در این باره گفت: حتی قبل از روی کار آمدن طالبان هم دستکم 10 میلیون کودک افغان در سراسر این کشور برای بقا نیاز به کمک های بشردوستانه داشتند و امروز اگر سریعا تحت مداوا قرار نگیرند، حداقل یک میلیون تن از آن‌ها بر اثر سوء تغذیه حاد و شدید در خطر مرگ قرار دارند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از جهان خواسته بود تا از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری کرده و به مردم افغانستان کمک کنند، درخواستی که در این سخنان عبدی هم منعکس شد که گفت: وضعیت بحرانی است و روز به روز بدتر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها