کد خبر: 518180
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۱۴:۱۵:۱۸
| |

رئیس مرکز ملی خشکسالی تشریح‌کرد:

چرا پاییز امسال احساس گرمای بیشتری داریم؟

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: خشکسالی دلیل عمده احساس گرمای بیشتر در پاییز 1400 است و کم‌بارشی در آبان و آذر امسال نیز مثل مهرماه ادامه خواهد داشت.

چرا پاییز امسال احساس گرمای بیشتری داریم؟
کد خبر: 518180
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۱۴:۱۵:۱۸

اعتمادآنلاین| «احد وظیفه» افزود: بارش‌های پاییز امسال کمتر از نرمال و بارش‌های مهرماه نیز محدود به نوار شمالی و استان‌های گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، غربی، گلستان و خراسان شمالی بود.

به گزارش ایرنا وی بیان‌داشت: معمولا در مهرماه بارشی در دیگر نقاط کشور نداریم، اما احتمال بارش پراکنده در دامنه‌های البرز، شمال استان‌های قزوین و سمنان نیز پیش‌بینی می‌شود که باز هم چشمگیر نیست.

وظیفه درباره اینکه چرا در پاییز امسال احساس گرمای بیشتری داریم؟ توضیح داد: بارندگی کمتر از نرمال که برای پاییز امسال پیش بینی کردیم به معنای آب کمتر و دوره خشکسالی بیشتر است. سال قبل که وضعیت بارندگی ها بسیار اَسفبار بود و بسیاری از استان‌ها بارندگی کمتر از نرمال داشتند، در برخی استان‌ها نیز شدت خشکسالی بسیار شدید بود طوری که کمتر از نصف بارش‌های نرمال را در سال گذشته در بسیاری از استان‌ها داشتیم.

وی گفت: سال گذشته استان کرمانشاه 52 درصد کم‌بارشی و ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری کمبود تا 50 درصدی بارش را داشتند، این‌ وضعیت کم‌بارشی اثر خود را بر خشکسالی می‌گذارد و انتظار بارندگی کمتر از نرمال در پاییز امسال هم این شرایط را تشدید کرد.

به گفته رییس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی، کاهش آب رودخانه‌ها موجب کشت نامناسب پاییزه شده است و کم‌آبی حتی در فلات مرکزی ایران اثرات خود را نشان داده است.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی دلیل عمده احساس گرما در بین ساکنان بسیاری از استان‌ها از جمله استان تهران است، ادامه‌داد: این احساس در تهران بیشتر است، به دلیل ویژگی‌های تهران از جمله کلان‌شهر بودن آن، اثرات گرمایشی مربوط به شهرنشینی قابل ملاحظه است، جذب انرژی خورشیدی نیز بیشتر بوده و همواره دما بالاتر است و از طرفی با توجه به مصرف روزانه آب در شهر کمبود آب تاثیر گذاسته است.

بارندگی در آبان و آذر 1400 چگونه است؟

وظیفه ادامه‌داد: آبان‌ماه امسال هم شرایط کم بارشی ادامه دارد و در آذرماه شرایط قدری بهتر است، در واقع از انتهای آذرماه بارش‌ها آغازخواهد شد و در زمستان به شرایط نرمال می رسیم.

به گفته وی، زمستان 1400 به بدی زمستان سال قبل که بارش ها زیرنرمال بود، نیست.

این مسوول ادامه‌داد: از آنجایی که 45 درصد از بارش‌های سالیانه در زمستان اتفاق می‌افتد، امیدواریم حاصل سال آبی امسال طوری باشد که به شدت خشکی سال قبل نباشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها