رسانه های افغانستانی:

طالبان از مردم هزاره خون بها طلب می کند

رسانه های افغانستان اعلام کردند گروه طالبان در ادامه فشار برای کوچ اجباری هزاره ها از استان های دایکندی ،مردم را برای جمع آوری ذکات و خون بهای افراد کشته شده خود زیر فشار قرار داده اند.

طالبان از مردم هزاره خون بها طلب می کند
کد خبر: 518256
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ۱۰:۴۱:۲۴

اعتمادآنلاین| خبرگزاری صدای افغان (آوا) از استان غزنی گزارش داد افراد طالبان به مردم در شهرستان هزاره نشین «ناور» دستور داده اند که، که چند میلیون افغانی را به عنوان خون بهای کشته شدن دو نفر از نیروهایش پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، منابع مردمی در ولایت غور گفته اند که گروه طالبان به‌خاطر کشته‌شدن 2 تن از نیرویشان در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از ساکنان محل حدود یک‌ونیم میلیون افغانی برای خون‌بها طلب کرده است.

این افراد طالبان قبل از سقوط غور به‌دست این گروه، در روستاهای «قند سنگ» و «شورک» شهر فیروزکوه کشته شده بودند. طالبان تاکنون 509 هزار افغانی از ساکنان این روستا به عنوان خون‌بها گرفته اند و به مردم و ساکنان روستا 2 روز فرصت داده اند که باقی مانده پول تعیین شده را جمع آوری کنند.

عشایرپشتون‌ طی چند سال گذشته در فصل بهار با هجوم به مناطق هزاره نشین اقدام به چرای دام های خود در شهرستان "بهسود"در استان میدان وردک و شهرستان ناور استان غزنی می کنند که درجریان این برخورد یک فرد مسلح کشته شده و اکنون از مردم این مناطق می خواهند پنج میلیون افغانی را به عنوان خون بها پراخت کنند.

در این درگیری ها دهها نفر از مردم هزاره کشته و منازل آنها توسط عشایر به آتش کشیده شده است و اکنون بواسطه آن درگیری ها از مردم غرامت طلب می کند.

براساس گزارش های منتشر شده طالبان از مردم این مناطق خواسته است که تا 30 مهر غرامت را به همراه 30 قبضه سلاح تحویل دهند.

خبرگزاری جمهور افغانستان از استان غور در مرکز این کشور نیز گزارش داده است که طالبان در این استان از مردم مناطق «قندسنگ» و «شورک» در نزدیکی شهر فیروزکوه مرکز استان غور نیز دستور داده است که یک میلیون و 500 هزار افغانی برای افرادی این گروه که در سال های گذشته در درگیری‌ها در این استان کشته شده اند، غرامت بپردازند.

این فشارها و درخواست غرامت در حالی مطرح می شود که رهبر طالبان اعلام عفو عمومی کرده اما در برخی از مناطق افراد طالبان اقدام به اخاذی و آزار و اذیت هزاره ها می کنند.

پیش از این نیز گزارش های از استانهای دایکندی و هلمند افغانستان منتشر شده بود که طالبان صدها خانواده را مجبور به کوچ اجباری و ترک منازل و کشاورزی خود کرده بود.

این فشارها و جمع آوری پول توسط گروه طالبان در حالی ادامه دارد که بحران اقتصادی و فقر در افغانستان رو به افزایش است و مردم بشدت نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

سازمان های بین المللی با اشاره به نیاز 97 درصد از مردم افغانستان به کمک فوری اعلام کرد اگر کمک فوری به مردم نشود فاجعه انسانی در افغانستان رخ می دهد.

در چنین شرایطی گروه طالبان بجای کمک به مردم بویژه مناطق دشوار گذر هزاره های شیعه با اخاذی از مردم به بهانه های مختلف باعث تشدید بحران می شود.

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان بر کل این کشور، اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شیعیان هزاره مورد خشونت این گروه قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها