کد خبر: 518312
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ۱۳:۲۷:۰۰
| |

لیگ برتر فوتبال ایران 21 ساله شد

 بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با حضور 16 تیم از روز سه شنبه آغاز می‌شود.

لیگ برتر فوتبال ایران 21 ساله شد
کد خبر: 518312
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با حضور 16 تیم از روز سه شنبه آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از روز سه شنبه آغاز خواهد شد و وارد سومین دهه برگزاری این رقابت‌ها می‌شویم. مسابقاتی که از سال 1380 با نام "لیگ برتر" کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون هفت قهرمان متفاوت را به چشم خود دیده که پرسپولیس هفت عنوان قهرمانی، پرافتخارترین و البته مدافع عنوان قهرمانی به حساب می‌آید.

در فصل گذشته یک تیم تبریزی و یک تیم تهرانی به لیگ یک سقوط کردند و در سوی دیگر شاهد صعود یک تیم تهرانی و یک تیم از استان فارس به لیگ برتر بودیم.

از بین 31 استان کشورمان، 9 استان در لیگ برتر نماینده دارند. به عبارتی 29 درصد از استان‌های سرزمین پهناور ایران در بالاترین سطح فوتبال نماینده دارند که پایتخت با چهار تیم صدرنشین است. خوزستان با سه سهمیه در رده بعدی جای دارد و اصفهان و کرمان بطور مشترک با 2 نماینده رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

تهران: استقلال، پرسپولیس، هوادار، پیکان

خوزستان: صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و فولاد خوزستان

اصفهان: سپاهان و ذوب‌آهن

کرمان: مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان

فارس: فجرسپاسی شیراز

آذربایجان شرقی: تراکتور تبریز

خراسان رضوی: پدیده مشهد

مرکزی: آلومینیوم اراک

مازندران: نساجی

اما نکات خواندنی که باید پیش از شروع فصل جدید آنها را بدانید:

*چهار تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن تنها تیم‌های لیگ برتر هستند که در تمام ادوار قبلی حضور داشته‌اند. سایپا نیز صاحب این رکورد بود که به لیگ یک سقوط کرد و امسال برای اولین بار در لیگ برتر حاضر نیست.

*9 تیم سرمربی فصل قبل خود را حفظ کرده‌اند و هفت تیم دست به تغییر سرمربی زده‌اند.

*محمد ربیعی، سومین فصل حضورش در مس رفسنجان را سپری می‌کند و باثبات‌ترین سرمربی لیگ بیست و یکم است.

*هوادار، برای اولین بار اجازه حضور در لیگ برتر را به دست آورده است. پیش از این 43 تیم در بالاترین سطح فوتبال کشورمان حداقل برای یک بار شرکت کرده بودند.

*فجرسپاسی شیراز بعد از هفت فصل دوباره به لیگ برتر برگشته است. آنها پیش از این در 12 دوره لیگ برتر حضور داشته‌اند.

*پرسپولیس، قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر با هفت عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر است. سپاهان با پنج، استقلال با سه و فولاد خوزستان با 2 قهرمانی رتبه‌های دوم تا چهارم از این حیث به خود اختصاص داده‌اند.

*تیم فوتبال استقلال تهران با 301 برد و 1095 امتیاز صاحب بیشترین برد و بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ برتر است. پرسپولیس با هفت برد و 20 امتیاز کمتر در رده دوم جای گرفته است.

*غلامرضا عنایتی با 147 گل، بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر است و نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او مهدی رجب‌زاده و آرش برهانی با 116 گل هستند. هر سه نفر کفش‌های خود را آویخته‌اند. لوسیانو پریرا با 86 گل نفر بعدی است. او با 38 سال همچنان در لیگ برتر مشغول به بازی است و یکی از کاپیتان‌های فولاد به حساب می‌آید.

*سجاد شهباززاده با 20 گل در لیگ بیستم آقای گل شد. او در این فصل هم برای تیم سپاهان بازی می‌کند. سروش رفیعی نیز که بهترین پاس گل‌دهنده فصل قبل شد همچنان در جمع طلایی‌پوشان حضور دارد.

*یحیی گل‌محمدی و امیرقلعه‌نویی تنها سرمربیان شاغل در لیگ پیش رو هستند که سابقه قهرمانی در این مسابقه به عنوان سرمربی را دارند. یحیی در لیگ‌های نوزدهم و بیستم با پرسپولیس جشن قهرمانی گرفت و قلعه‌نویی سه بار با استقلال و 2 بار با سپاهان فاتح لیگ برتر شده است. آنها روی هم قهرمان 40 درصد ادوار قبلی لیگ برتر بوده‌اند.

باید دید در بیست و یکمین دوره لیگ برتر 16 تیم حاضر در این مسابقات چه نمایشی خواهند داشت و چه عملکردی را بروز می‌دهند. کدام تیم قهرمان می‌شود؟ کدام تیم‌ها سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست می‌آورند و کدام تیم‌ها به لیگ یک سقوط می‌کنند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها