کد خبر: 518337
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کدام مصوبه هیات دولت در شهرستان پاسارگاد خطرناک‌تر است؟

آنچه نگران‌کننده‌تر است و خطر واقعی برای سایت تاریخی پاسارگاد و کل شهرستان پاسارگاد به حساب می‌آید و از طرف فعالان محیط‌زیستی و میراث فرهنگی مغفول مانده، پروژه انتقال آب به شهرستان ارسنجان است.

کدام مصوبه هیات دولت در شهرستان پاسارگاد خطرناک‌تر است؟
کد خبر: 518337
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی این روزها، بعد از سفر هیات دولت به استان فارس، موضوع احداث چاه در اطراف سایت تاریخی پاسارگاد در کانون توجه قرار گرفته است که چنین مصوبه‌ای در میان مصوبات هیات دولت در استان فارس قرار ندارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، اساساً انجام چنین پروژه‌ای در شهرستان پاسارگاد و سایت تاریخی پاسارگاد درست نیست، چون از سال‌های قبل احداث چاه کشاورزی جدید در حریم این سایت و کل شهرستان به دلیل خشکسالی ممنوع است. رضا روستایی، رئیس اداره آب شهرستان پاسارگاد ، هم در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین بر این موضوع تاکید کرده است که از سال 94 در حریم پاسارگاد مجوز حفر چاه جدید کشاورزی صادر نمی‌شود.

اما آنچه نگران‌کننده‌تر است و خطر واقعی برای سایت تاریخی پاسارگاد و کل شهرستان پاسارگاد به حساب می‌آید و از طرف فعالان محیط‌زیستی و میراث فرهنگی مغفول مانده، پروژه انتقال آب به شهرستان ارسنجان است.

این پروژه در واقع انتقال آب از شهرستان پاسارگاد به شهرستان ارسنجان است. از سال‌های قبل این پروژه آغاز شده و در مصوبات هیات دولت در استان فارس هم مصوب شده تا برای آن تامین اعتبار صورت گیرد.

این پروژه قرار است با احداث چند حلقه چاه عمیق در کف خشک‌شده سد سیوند در 10 کیلومتری سایت تاریخی پاسارگاد اجرا شود و آب شهرستان پاسارگاد را با پیمودن مسیری طولانی به شهرستان ارسنجان برسانند تا مشکل کم‌آبی آن شهرستان مرتفع شود.

این در حالی است که سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان پاسارگاد به دلیل کمبود بارش و برداشت‌های بی‌رویه در شرایط خطرناکی قرار دارد و به شدت محیط‌زیست این منطقه را تهدید می‌کند.

همچنین بر اساس نظرهای کارشناسی و اظهارات چهره‌های محیط‌زیستی از جمله محمد درویش و اسماعیل کهرم، برداشت آب از دشت پاسارگاد و دشت‌های نزدیک به این سایت تاریخی به زودی موجب آسیب‌دیدگی شدید این بنای تاریخی خواهد شد.


حتی آنچنان که اسماعیل کهرم مطرح کرده است در سال‌های آینده این فرایند موجب فرونشست مقبره کوروش و تخریب آن می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها