معاون درمان وزارت بهداشت:

اولویت بازگشایی مدارس باید استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند/ضروری ست که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه کمیته علمی کشوری کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، و با بیان اینکه بسته بودن و ادامه تعطیلی مدارس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند و لازم است که برای بازگشایی تصمیم‌گیری شود گفت: ترجیحا اولویت بازگشایی مدارس باید با استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند.

اولویت بازگشایی مدارس باید استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند/ضروری ست که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند
کد خبر: 518399
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۰:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم جان‌بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کووید19، گفت: این جلسه چهل‌وپنجمین جلسه‌ای است که برگزار شده و مباحث مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت. یکی از موضوعات در زمینه بازگشایی مدارس و موسسات آموزشی بود که انجام شد. موضوع دیگر درباره ارزیابی روش هوشمندسازی قرنطینه بود که در سه استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان به صورت آزمایشی شروع به اجرا شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مساله دیگر بحث مسائل ارزیابی آزمایشاتی است که روی بیماران کرونا انجام می شود؛ یعنی خدمات آزمایشگاهی بود که هم روش‌های مولکولی و هم روش‌های آنتی‌ژنی که با سرعت انجام می‌شود و مساله بررسی ژنی مورد بحث قرار گرفت. همچنین درباره عفونت‌های قارچی و قارچ سیاه مورد بحث قرار گرفت. بحث استفاده از طب ایرانی به عنوان طب مکمل نیز مبحثی بود که مورد بحث قرار گرفت.

وی درباره بحث بازگشایی مدارس، گفت: کمیته علمی تصمیم‌گیری علمی انجام داده و جوانب کار را در نظر می‌گیرند. به هر حال سود و زیان بسته بودن و باز بودن را باید در کنار یکدیگر قرار دهیم. به هر حال بسته بودن و ادامه تعطیلی مدارس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند و لازم است که برای بازگشایی تصمیم‌گیری شود.

جان‌بابایی گفت: ترجیحا اولویت بازگشایی مدارس باید با استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند. زیرا مهمترین فاکتور، بار بیماری در هر منطقه است. به عنوان موثرترین مولفه میزان بار بیماری حتما باید لحاظ شود، نه اینکه یکباره کل جاهایی که قرمز و زرد و نارنجی است را باهم باز کنیم. مساله مهمتر این است که چه دروسی باید به صورت حضوری باشند و آن دروس که کارایی مجازی برایشان موثر نیست، حضوری شوند و حتما باید این ملاحظه در در نظر بگیریم.

وی گفت: نکته دیگر زیرساخت‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش در مدارس ایجاد کرده است. بالاخره واکسیناسیون اطفال یک قسمت کار است تا بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم، اما برای اطفالی که قرار است به مدرسه روند، اصولی مانند تامین ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها در مدارس و فضاهایی که باید مشخص شود تا دانش‌آموزان با فاصله از هم باشند، باید لحاظ شود. مجموعا همه این عوامل را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. ضرورت دارد که مدارس به صورت منطقی و معقولانه بازگشایی شوند و به گونه‌ای پیش رویم که هم بچه ها بتوانند از مدارس استفاده کنند و هم باعث انتقال زنجیره بیماری نشوند.

جان‌بابایی درباره لغو دورکاری در تهران با وجود نارنجی بودن تهران، گفت: خوشبختانه اکنون تهران روند رو به کاهشی دارد. به هر حال هم میزان بار سرپایی مراجعات و هم بستری و هم فوتی روند رو به کاهش دارد. فکر می‌کنم یک مولفه بحث باز شدن تمام ادارات و سازمان‌ها است، مولفه اصلی رعایت پروتکل‌هایی است که شاید هزاران بار گفته شده است. وقتی مردم به راحتی به رستوران رفته و غذا میخورند، اینکا بگوییم ادارات با نصف ظرفیت کار کنند، معقولانه نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها