کد خبر: 518460
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۳:۵۱:۴۱
| |

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نتایج انتخابات عراق مطرح کرد:

احتمال ابقای الکاظمی در سمت نخست وزیری عراق

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بعید است دولت جدید عراق به این زودی تشکیل شود، اظهار کرد: در این شرایط فضا برای بازیگری الکاظمی فراهم می شود و احتمال ابقای مجدد او وجود دارد.

احتمال ابقای الکاظمی در سمت نخست وزیری عراق
کد خبر: 518460
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۳:۵۱:۴۱

اعتمادآنلاین| حسین اصغری ثانی در گفت‌وگو با ایسنا به بیان تحلیل خود از نتایج انتخابات پارلمان عراق پرداخت و اظهار کرد: انتخابات عراق را باید در یک پازل‌ بزرگتر بررسی کرد. بعد از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، نفوذ ایران در عراق افزایش یافت و این نفوذ بعد از تهاجم داعش و کمک‌های اقتصادی-امنیتی ایران به عراق و اقلیم کردستان به مراتب بیشتر شد.

به گزارش ایسنا وی افزود: اما بعد از رفع خطر داعش و گروه‌های تروریستی، عراق با تاکید بر مولفه‌های هویت عربی در صدد توسعه روابط خارجی خود با کشورهای عربی برآمد. از طرف دیگر برخی سیاستمداران عراق با هدف کاستن از نفوذ ایران به آمریکا نزدیک شدند. در این بین جریان صدر سعی می‌کند با تکیه بر مولفه‌های هویت عربی، جایگاه خود را در عراق ارتقا بخشد و سهم بیشتری از قدرت کسب کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سیاست‌های جریان صدر بیشتر تحت تاثیر سیاست‌ورزی مقتدی صدر است، عنوان کرد: مقتدی صدر سعی دارد در عین حفظ روابط خود با ایران، همزمان از حمایت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نیز برخوردار شود و همچنین خود را یک شخصیت مستقل و مدافع منافع عراق و ضد فساد جلوه دهد. به همین دلیل شعارهایی نظیر عراق مستقل، خلع سلاح گروه‌های مقاومت و عدم دخالت خارجی در گفتمان صدری‌ها پررنگ شدند.

اصغری بیان کرد: در انتخابات اخیر عراق، جریان صدر 70 کرسی، ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی 40 کرسی، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری 20 کرسی، حزب دموکرات 34 کرسی، ائتلاف امتداد 12 کرسی و ائتلاف تقدم با 38 کرسی بیشترین آرا را کسب کردند و هرچند با وجود پیروزی جریان صدر، این جریان نمی‌تواند به صورت مستقل دولت را تشکیل دهد، اما نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نخست وزیر و همچنین قانون‌گذاری در مجلس عراق خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به نگاه صدر به سیاست داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد در صورت قدرت گرفتن جریان صدر، سیاست خارجی عراق به سمت تقویت روابط با محور عربی، تقویت ارتش عراق با خلع سلاح گروه‌های مقاومت و کاستن از نفوذ ایران پیش برود. اما جریان صدر برای رسیدن به این اهداف مسیر سختی را در پیش دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر چه در سال‌های گذشته جریان صدر سعی کرده خود را تکثرگرا نشان دهد و این را با دفاع از محلات مسیحی و سنی و ائتلاف با حزب کمونیسم عراق نشان داد، اما هسته اصلی گفتمان صدری‌ها برای احزاب رقیب پنهان نیست.

اصغری با بیان اینکه ائتلاف جریان صدر با احزاب کرد دور از انتظار است، اضافه کرد: تقویت صدر ملی‌گرا یعنی تضعیف حکومت اقلیم و دور شدن از رویای کردستان مستقل. از طرف دیگر روابط بین ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی و جریان صدر هم چندان گرم نیست. سیاست خلع سلاح گروه‌های مقاومت هم با اصول ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری همخوانی ندارد. بنابراین احتمال ائتلاف صدری‌ها با ائتلاف التقدم بیشتر است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بعید است دولت جدید عراق به این زودی تشکیل شود، اظهار کرد: در این شرایط فضا برای بازیگری الکاظمی فراهم می شود و احتمال ابقای مجدد او وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها