کد خبر: 518583
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ۱۱:۰۳:۱۹
| |

بیت شیعه عراق: در مذاکره تشکیل دولت شرکت نمی کنیم

«چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی عراق» معروف به «بیت شیعه» سه شنبه شب اعلام کرد که تا تعیین تکلیف سرنوشت نتایج انتخابات یکشنبه هفته گذشته پارلمان، در مذاکره تشکیل دولت جدید عراق شرکت نمی کند.

بیت شیعه عراق: در مذاکره تشکیل دولت شرکت نمی کنیم
کد خبر: 518583
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ۱۱:۰۳:۱۹

اعتمادآنلاین| منابع رسانه ای عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که گروه ها و جریان های سیاسی شیعه شب گذشته در خانه «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین و رئیس «ائتلاف دولت قانون» با دستور کار انتخابات گردهم آمدند.

به گزارش ایرنا تارنمای شبکه «فرات نیوز» وابسته به سید «عمار حکیم» در این باره خبر داد که بیت شیعه در این نشست اعلام کرده که تا پیش از تعیین تکلیف نتایج انتخابات در هیچ مذاکره و گفت وگوی تشکیل دولت حاضر نخواهد شد.

چارچوب هماهنگی شیعه عراق شامل «سید عمار حکیم، نوری المالکی، هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی و عبدالحسین الموسوی» به نمایندگی از جریان ها و گروه های سیاسی شیعی است.

این گروه ها در نشست سه شنبه شب، مخالفت خود با مذاکره درباره تشکیل دولت جدید عراق پیش از تعیین تکلیف اعتراض ها به روند و نتایج انتخابات اخیر پارلمانی و سرنوشت آن را اعلام کردند.

فرات نیوز در گفت وگو با یک مقام آگاه عراقی نوشت که گروه های سیاسی شیعه در این نشست تاکید کردند که عملکرد کمیسیون انتخابات سبب ابهام های بسیار در روند برگزاری و اعلام نتایج شده و با وجود اسناد و مدارک مستند و شکایت و اعتراض های گسترده گروه های مختلف و مردم، این کمیسیون تاکنون ابهام زدایی نکرده است، بنابراین تا تعیین تکلیف این موضوع در مذاکره های تشکیل دولت جدید شرکت نخواهند کرد.

وی گفت که چارچوب هماهنگی شیعه همچنین بر یکپارچی، یکدستگی و نیز پایبندی کامل به موضع خود درباره مخالفت با نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی تاکید کردند.

بیت شیعه یا چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی عراق شامل جریان ها و گروه های سیاسی شیعه عراق به جز «جریان صدر» به رهبری «مقتدی صدر» است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه از سوی کمیسیون انتخابات عراق بیشتر گروه ها و جریان های سیاسی به روند اعلام نتایج و فرایند شمارش آرا اعتراض کردند.

کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراضات جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رای یا تسلیم نشدن نزدیک به یک میلیون و 600 هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات آرا نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که بیشتر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تاثیر بوده است.

با این حال، کمیسیون انتخابات عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد، می توان به این نتایج اخیر نیز اعتراض کرد.

«چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی» عراق پیشتر نیز در بیانیه ای به فرایند انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داده بود و مسئولیت نتایج را متوجه «کمیسیون عالی مستقل انتخابات» کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی عراق در این بیانیه به روند اعلام نتایج و مدیریت فرآیند انتخابات پارلمانی واکنش نشان داد و مسئولیت کامل ناکامی در انتخابات و سوء مدیریت آن را متوجه کمیساریای انتخابات این کشور دانست.

این بیانیه افزوده است که امیدوار بودیم کمیسیون انتخابات عراق، تخلفات بزرگ در انتخابات را تصحیح کند و بعد از اصرار این کمیسیون بر نتایج اعلام می کنیم که این نتایج کاملا مردود است.

در این بیانیه آمده است که مسئولیت کامل شکست رویداد انتخاباتی عراق را متوجه کمیسیون انتخابات و سوء مدیریت آن می دانیم که تاثیر منفی بر مسیر دموکراسی و وفاق جامعه عراق خواهد گذاشت.

این بیانیه تاکید کرده است که با نتایج اعلامی انتخابات کاملا مخالف است.

بیانیه آورده است که از کمیسیون انتخابات انتظار می رفت، بی نظمی های گسترده در حین و پس از شمارش آرا و اعلام نتایج را اصلاح کند و پس از اصرار کمیسیون انتخابات بر نتایج مورد اعتراض، مخالفت کامل خود را نسبت به این نتایج اعلام می کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها