کد خبر: 518688
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ۰۶:۰۷:۰۰
| |

ایران با ناوگان اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی اذعان کرد: ایران با ناوگان‌اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند.

ایران با ناوگان اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند
کد خبر: 518688
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ۰۶:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: هر بشکه نفتی که چین از ایران می‌خرد، نقض تحریم‌های ایالات متحده محسوب می‌شود و با این حال دولت بایدن شرکت‌های چینی را بابت تجارت با ایرانی‌ها تنبیه نمی‌کند. چرا دولت بایدن اجازه می‌دهد این «سرکشی گستاخانه» ادامه پیدا کند؟


به گزارش کبهان، در ادامه این یادداشت آمده است: ایران از طریق ناوگان نفتکش‌های غیرقانونی[!] معروف به «ناوگان‌اشباح» قادر است به نقض تحریم‌ها بپردازد.


نیکی هیلی در این یادداشت تصریح کرد: فدرال رزرو سنت لوئیز (شعبه بانک مرکزی آمریکا در سنت لوئیز) برآورد کرده است که صادرات نفت خام ایران 558 هزار بشکه در روز است که در سال آینده به 608 هزار بشکه خواهد رسید. این کشور روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد. چین قصد دارد به این منابع انرژی دست پیدا کند و اگر چین بتواند ضمن این کار از یکی از دشمنان ایالات متحده نیز پشتیبانی کرده باشد، بهتر از هر چیز دیگری است.


این سیاستمدار آمریکایی که گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شکل گرفته است در یادداشت خود می‌افزاید: ایران و چین اخیراً اتحاد خود را یک قدم پیش‌تر برده‌اند. آنها سال گذشته «مشارکتی راهبردی» را نهایی کردند که پکن را متعهد می‌کند ظرف بیست‌وپنج سال چهارصد میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. در مقابل چین دسترسی طولانی‌مدتی به منابع خام ایران پیدا می‌کند و حضور در بنادر، خطوط آهن، ارتباط از راه دور و دیگر حوزه‌ها را افزایش می‌دهد. این توافق همچنین موجب تقویت روابط نظامی دو طرف می‌شود. هیچ‌کدام از این‌ها برای ایالات متحده خوب نیستند و اگر دولت بایدن ایران و چین را پاسخگو قرار ندهد، کنگره باید این کار را انجام دهد.

هیلی که زمانی از نزدیکان «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود می‌نویسد: اما کنگره نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. دولت بایدن به‌جای اعتماد احمقانه به دیپلماسی، باید انتقال نفت از ایران به چین را دشوارتر کند. چنین کاری بدین معنا است که به وزارت خزانه‌داری دستور داده شود کشتی‌هایی را که نفت ایران و تعداد بی‌شماری از کارشناسان ذخیره‌سازی و مقامات بنادر و مأمورات واردات و افراد دیگری که در این نقل و انتقالات دریایی نقش دارند را حمل می‌کنند، تحت تحریم قرار دهد. ا

و در ادامه یادداشت خود آورده است: امروز، ایران با استفاده از نفتکش‌هایی با پرچم دیگر کشورها تحریم‌ها را دور می‌زند و این خلأ باید پر شود. وضع فعلی ناپایدار است. ایران در حال پیروز شدن است. به گزارش فارس، هیلی در پایان یادداشت خود می‌نویسد‌: ایالات متحده و متحدانش در حال بازنده شدن هستند. ممکن است رئیس‌جمهور [آمریکا] مذاکرات را‌ترجیح دهد اما آنها فقط به کسانی جسارت داده‌اند که آمریکا را بیمار می‌خواهند. امنیت ملی قابل مذاکره نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها