برای عملیات در افغانستان:

پاکستان حریم هوایی‌اش را در اختیار ارتش آمریکا می‌گذارد

دولت بایدن به قانونگذاران گفته است که آمریکا در حال نزدیک شدن به توافقی نهایی با پاکستان برای استفاده از حریم هوایی این کشور برای جمع آوری اطلاعات و اهداف نظامی در افغانستان است.

پاکستان حریم هوایی‌اش را در اختیار ارتش آمریکا می‌گذارد
کد خبر: 519043
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۱۳:۰۱:۳۳

اعتمادآنلاین| پاکستان تمایل خود را برای امضای تفاهم نامه‌ای در ازای کمک مقابله با تروریسم و مدیریت روابط با هند اعلام کرده است اما گفتگوها همچنان در جریان هستند. موضوع و مفاد توافقنامه هنوز نهایی نشده و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا،این خبر در حالی منتشر شده است که کاخ سفید هنوز تلاش می‌کند تا مطمئن شود که می‌تواند عملیات مقابله با تروریسم را علیه داعش و سایر دشمنان در افغانستان که بدون حضور آمریکا در منطقه فعالیت می‌کنند، ادامه دهد.

ارتش آمریکا در حال حاضر از حریم هوایی پاکستان برای دستیابی به افغانستان به عنوان بخشی از تلاش‌های جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند اما توافق رسمی هنوز بین اسلام‌آباد و واشنگتن امضا نشده است.

اگر آمریکا بخواهد پروازهای خود را به کابل از سر بگیرد تا شهروندانش و سایر افرادی را که در افغانستان باقی مانده‌اند، از این کشور خارج کند، کریدور هوایی از طریق پاکستان به افغانستان ممکن است بیش از اینها حیاتی باشد.

یک منبع دیگر نیز گفت: توافق مورد بحث زمانی صورت گرفت که مقام‌های آمریکایی به پاکستان رفتند اما هنوز مشخص نیست که آیا اسلام آباد می‌خواهد به این درخواست آمریکا پاسخ دهد و چقدر تمایل به این کار دارد.

با توجه به این مساله که هنوز توافق رسمی وجود ندارد، آمریکا خطر امتناع پاکستان را برای ورود جنگنده‌های آمریکایی و پهپادها از طریق افغانستان به جان خریده است.

یکی از سخنگوهای پنتاگون نیز گفته است که وزارت دفاع آمریکا هنوز در این باره اظهار نظری نداشته است.

در همین حال ازبکستان و تاجیکستان نیز گزینه‌هایی را برای اعلام مکان‌هایی به منظور ایجاد حضور نظامی آمریکا با هدف عملیات هوایی در افغانستان ارائه کرده‌اند که با مخالفت‌هایی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سایر سیاستمداران محلی روبرو شده است.

یکی از منابع مطلع گفته است، ازبکستان و تاجیکستان هردو این پیشنهاد را مطرح کرده و گفته‌اند که دوست دارند تا دست به این اقدام بزنند.

در همین حال وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به ازبکستان سفر کرده و در دیدار با مقام‌های این کشور گفت که می‌خواهد درباره مساله افغانستان و تامین امنیت در این کشور همکاری بیشتری با ازبکستان داشته باشد.

در حال حاضر، آمریکا عملیات خود در افغانستان از طریق پایگاه‌هایی در خاورمیانه نظیر آنهایی که در قطر و امارات دارد و از طریق حریم هوایی پاکستان انجام می‌دهد. پروازهای طولانی مدت عملیات پهپادها را دچار محدودیت کرده است و آنها به راحتی نمی‌توانند اطلاعات را از افغانستان جمع‌آوری کنند برای همین دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال منطقه نزدیک‌تر و گزینه‌های موثرتر برای انجام عملیات در افغانستان است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا ماه گذشته میلادی نیز به قانونگذاران اعلام کرد که هنوز توانایی حفافظت و دیده‌بانی از افغانستان وجود دارد اما محدود است و افزود: مطمئن نیستم آمریکا بتواند داعش و القاعده را از استفاده از افغانستان به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های تروریستی در آینده باز دارد.

جو بایدن در ژوئیه سال جاری میلادی و پیش از صدور حکم تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان گفته بوده که ایالات متحده توانایی خود را در انجام عملیات افغانستان حتی اگر نیروهای آمریکایی دیگر در این کشور نماندند، حفظ می‌کند اما قانون‌گذاران، توانایی کاخ سفید را برای تحقق وعده‌اش زیر سوال برده‌اند.

پنتاگون نیز بارها گفته است که آمریکا می‌تواند در منطقه و از طریق عملیات هوایی خود به مقابله با تروریسم ادامه دهد اما وزارت دفاع آمریکا گفته است که باید مقر انجام این اقدامات مشخص شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها