هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره برتری چین در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته

مقامات آمریکایی هشدارهای جدیدی در مورد برنامه‌های بلندپروازانه چین در زمینه هوش مصنوعی و طیف وسیعی از فناوری‌های پیشرفته که در نهایت می‌تواند منجر به برتری نظامی قاطع پکن و تسلط احتمالی آن بر بخش بهداشت و درمان و سایر بخشهای ضروری در آمریکا شود،‌داده‌اند.

هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره برتری چین در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته
کد خبر: 519060
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۱۴:۳۸:۴۶

اعتمادآنلاین| به گفته مقامات مرکز ملی ضد اطلاعات و امنیت آمریکا، این هشدارها شامل اطلاعیه مجدد به مدیران تجاری، دانشگاهیان و مقامات دولتهای ایالتی در مورد خطرات پذیرش سرمایه گذاران یا متخصصان چینی در صنایع کلیدی است. بر اساس این گزارش هر چند این مرکز قصد ندارد به مقامات بگوید سرمایه گذاری چینی ها را رد کنند، تلاش‌ها برای اعمال کنترل بر مالکیت معنوی و اجرای تدابیر امنیتی را تشویق می‌کند.

به گزارش ایسنا، آژانس‌های امنیت ملی آمریکا در دولت جو بایدن مقابله علنی شدید علیه چین نشان داده‌اند و برخی مقامات آن را بزرگترین تهدید استراتژیک برای آمریکا خوانده‌اند. دولت بایدن به طور همزمان تلاش کرده است تا برخی از تنش‌ها با پکن که به زمان دولت ترامپ برمیگردند را کاهش دهد و به دنبال اشتراک نظر در زمینه تجارت و تغییرات آب و هوایی با پکن بوده است.

پکن بارها واشنگتن را متهم به هراس افکنی درباره نیاتش کرده و به مقامات اطلاعاتی آمریکا از بابت ارزیابی‌هایشان درباره چین از جمله از بابت این ادعا که رهبران چین جلوی انتشار اطلاعات مهم درباره همه‌گیری کرونا را گرفته‌اند، حمله کرده است..

مایکل اورلاندو ، مدیر موقت مرکز ضد اطلاعات آمریکا، در نشستی کم سابقه به خبرنگاران گفت که آمریکا نباید در چند زمینه مهم شامل هوش مصنوعی، سیستمهای خودمختار، رایانش کوانتومی، نیمه رساناها و بیو تکنولوژی زمینه را به چین واگذار کند.

اورلاندو خاطرنشان کرد که شرکتها و اساتید دانشگاه چینی وابسته به حزب کمونیست این کشور و ملزم به خدمت به منافع حزب هستند.او اظهار کرد: اگرچه ما سال به سال این مساله را گفته‌ایم، اما مردم این را هضم نمی‌کنند.

اورلاندو از بیان اینکه آیا آمریکا باید محدودیت‌های شدیدتر و ممنوعیتهای تمام عیاری را علیه سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در برخی بخش‌های مشخص وضع کند، خودداری کرده و گفت که نقش وی پیشنهاد سیاست نیست.

اورلاندو تاکید کرد، مرکز ضداطلاعاتی وی به طور مرتب با دانشگاهیان و بخش خصوصی آمریکا نشست می گذارد و همچنان تصدیق می‌کند که صنایع و دانشگاه‌ها ممکن است همچنان خواستار جذب دانشجویان،‌ کارشناسان و سرمایه گذاران از چین باشند. او از شرکتهایی که این مرکز با آنها نشست داشته، نام نبرد.

ادوارد یو، مدیر واحد فناوریهای نوظهور و اخلالگر در این مرکز، به سرمایه گذاری شرکتهای چینی در بخش های دارویی و

بیوتکنولوژی در آمریکا و اروپا اشاره کرد.

در همین راستا شرکت WuXi Biologics از سال 2019 یک کارخانه تولید واکسن در ایرلند ساخته و برنامه های خود را برای تأسیسات تولیدی در ماساچوست اعلام کرده و یک کارخانه در آلمان خریداری کرده است. مقامات هیچ اطلاعاتی که این خریدها را با نفوذ پکن مرتبط سازد افشا نکرده اما گفته‌اند که آنها بخشی از یک برنامه کلی تر شرکت های پزشکی چینی هستند.

یو گفت که شرکت‌های چینی کیت های آزمایش COVID-19 و آزمایش ژنتیک را در آمریکا با رعایت استانداردهای حریم خصوصی فدرال و سایر مقررات ارائه کرده‌اند، اما داده‌های جمع آوری شده توسط شرکت های مرتبط با چین می توانند در نهایت به دست پکن برسند.

به گفته اوارد یو، چین در حال حاضر بیشترین دسترسی را به داده های پزشکی هر کشوری دارد. او گفت که این کشور با جمع آوری داده ها و پیشرفت هایش در زمینه فناوری، روزی می‌تواند در مراقبت‌های بهداشتی برتر باشد و آمریکا را کاملاً وابسته به چین کند.

او گفت: "اگر شما جای شی جینپینگ رئیس جمهور چین باشید، این هدیه‌ای است که همچنان به بازدهی ادامه میدهد."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها