اتوماسیون صنعتی چیست و در ایران چه وضعی دارد؟

دبیر انجمن اتوماسیون صنعتی با اشاره به دو بخش ساخت سیستم و قطعات منفصل در بخش اتوماسیون صنعتی، خواستار حل مشکل زیرساخت‌های تست و آزمایشگاه برای صدور گواهی نامه استاندارد و صادرات این بخش شد.

اتوماسیون صنعتی چیست و در ایران چه وضعی دارد؟
کد خبر: 519129
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ۰۸:۲۲:۰۴

اعتمادآنلاین| وحید تیموری با بیان اینکه اتوماسیون در صنعت دو بخش است، اظهار کرد: بخش اول ساخت سیستم است که به آن یکپارچه سازی گفته می‌شود. یعنی قطعات منفصل کنار هم قرار می‌گیرد، روی آنها برنامه ریزی می‌شود و تبدیل به سیستم کنترل یک مجموعه یا خط تولید خاص می‌شود. بخش دوم ساخت قطعات منفصل است.

به گزارش ایسنا، به گفته وی در بخش اول، شرکت‌های ایرانی به طور کامل توانمند هستند، اما در بخش دوم یعنی ساخت تجهیزات سیستمهای اتوماسیون چند سالی است کارهایی انجام شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی با تاکید بر این که هیچ کشوری در بعد تکنولوژی نسبت به کشورهای دیگر بی نیاز نمی‌شود، تصریح کرد: اینکه برخی تجهیزات را بسازیم و بگوییم دیگر به کشورهای دیگر بی نیاز هستیم، فقط شعار است. حتی آمریکا و چین دو غول بزرگ تکنولوژی با هم مراودات گسترده دارند و این وضعیت درباره سایر کشورها نیز صدق می‌کند. بنابراین در دنیای امروز همه به هم نیاز دارند، اما هرکسی باید جای خود را پیدا کند.

تیموری با بیان اینکه اتوماسیون در زنجیره توسعه صنعتی به کار می‌آید، درباره صادرات، گفت: یک مشکل مهم برای صادرات این است که تجهیزات اتوماسیون صنعتی باید گواهینامه استاندارد داشته باشند. اما در زمینه زیرساخت‌های تست و آزمایشگاه در کشور ضعیف هستیم و تکلیف مشخص در این زمینه وجود ندارد. امکان استفاده از زیرساخت کشورهای دیگر هم به واسطه تحریم وجود ندارد. بنابراین این موضوع که یک بحث حاکمیتی است بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه مسئول صدور گواهینامه‌های کیفیت

اتوماسیون صنعتی باید مشخص شود، تصریح کرد: بخشی از این تست‌ها برای صدور گواهینامه در کشور انجام می‌شود، اما هنوز کامل و قابل اتکا نیستند که کارفرماها مجاب شوند از محصولات ایران استفاده کنند. بنابر این امکان صادرات وجود ندارد، چراکه گواهینامه بین المللی نداریم.

اما به گفته دبیر انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی، در حوزه ساخت سیستم های کنترل که مربوط به خدمات فنی مهندسی است، امکان پذیر است و تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از تجهیزات بین المللی دارای گواهینامه، در کشورهای همسایه پروژه‌ها را اجرا کنند.

تیموری در مورد ظرفیت صادراتی نیز گفت: نمی‌توان به صادرات این حوزه انتزاعی نگاه کرد چرا که صادرات تجهیزات اتوماسیون صنعتی جدا از صادرات تجهیزات و قطعات مکانیکی قابل بررسی نیست. اگر شرایط صادرات تسهیل شود بر صادرات این حوزه هم اثر می‌گذارد. صادرات نیاز به زیرساخت دارد که به نظر می‌رسد اولویت مسئولان نیست.

انتهای پیام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها