محمود صادقی، حقوقدان و نماینده تهران در مجلس دهم:

بعید می‌دانم تناسبی شدن انتخابات مورد قبول شورای نگهبان قرار گیرد/ تناسبی شدن انتخابات در مجلس دهم هم مطرح شد و شورای نگهبان مخالفت کرد/ نظام تمایلی ندارد احزاب در نظام سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند

نماینده تهران در مجلس دهم گفت: بعید می‌دانم طرح تناسبی شدن انتخابات مورد موافقت شورای نگهبان قرار گیرد، به خصوص که نظام خیلی تمایلی ندارد که احزاب در نظام سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند. فکر می‌کنم در کلیت نظام توافقی روی فعال شدن احزاب در انتخابات وجود ندارد. بنابراین بعید می‌دانم که این طرح‌ها به نتیجه برسد، البته اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است.

بعید می‌دانم تناسبی شدن انتخابات مورد قبول شورای نگهبان قرار گیرد/ تناسبی شدن انتخابات در مجلس دهم هم مطرح شد و شورای نگهبان مخالفت کرد/ نظام تمایلی ندارد احزاب در نظام سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند
کد خبر: 519514
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اصلاح قانون انتخابات یکی از موضوعاتی است که گروه‌های مختلف سیاسی در سال‌های اخیر همواره درباره اهیمت آن سخن گفته‌اند. اما در واقعیت، این صحبت‌ها همیشه در حد شعار باقی مانده و حتی زمان‌هایی هم که مجلس برای ایجاد تغییرات و اصلاحات همت کرده، با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شده است. اگرچه اصلاح قانون انتخابات همواره نقل زبان سخنگوی سابق و جدید شورای نگهبان بود.

به گزارش داتیکان، یکی از جدی‌ترین قدم‌ها در این زمینه در مجلس دهم صورت گرفت و طرح کاملی هم در آن دوره پارلمان تدوین و مسائل مختلفی در جریان انتخابات در آن اعمال شد، اما کلیت این طرح مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت.

در مجلس یازدهم هم ضرورت اصلاح قانون انتخابات حس شده و از همان ابتدا مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است. در نشست خبری اخیر هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، او نیز به ضرورت این موضوع تاکید کرد.

در تازه‌ترین اتفاق در این زمینه، مجلس خبر از اقدام عملی برای اصلاحات در قانون انتخابات داده است. محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، از تلاش این کمیسیون برای انتخابات تناسبی و تلاش برای مشارکت دادن احزاب در جریان انتخابات مجلس خبر داده است؛ موضوعی که البته جدید نیست و در مجلس دهم هم مورد توجه نمایندگان قرار گرفته بود.

محمود صادقی، حقوقدان و نماینده تهران در مجلس دهم، درباره تناسبی شدن انتخابات، سرنوشت آن در مجلس دهم و تاثیر آن بر انتخابات، با تاکید بر ان که طرح موضوع انتخابات تناسبی جدید نیست، عنوان می‌کند: «در جریان اصلاح قانون انتخابات در مجلس دهم هم این موضوع در نظر گرفته شده بود، اما شورای نگهبان آن طرح را رد کرد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «پیش از مجلس دهم هم فکر می‌کنم در مجلس نهم ایده مشابهی با تفاوت‌هایی ارائه شده بود که شورای نگبهان با آن هم موافقت نکرد، اما به طور کلی ایده تناسبی شدن انتخابات، ایده بسیار خوبی است.»

این نماینده سابق مجلس درباره دلایل مخالفت شورای نگهبان با ایده انتخابات تناسبی در طرح اصلاح قانون انتخاباتی که در مجلس دهم ارائه شده بود، با تاکید بر اینکه حضور ذهن ندارم که دقیقا شورای نگهبان درباره تناسبی شدن انتخابات در آن طرح چه نظری داد، می‌گوید: «اما کل آن طرح رد شد. بحث شفافیت هزینه تبلیغات انتخابات هم که در آن طرح مطرح شده بود، به طرح دیگری تبدیل و تصویب شد اما کلیت آن طرح مورد موافقت شورای نگهبان قرار نگرفت. در بحث استانی شدن انتخابات هم که به نوعی شبیه به همین انتخابات تناسبی است، موافقت نشد و شورا آن را هم رد کرد.»

صادقی درباره احتمال موافقت شورای نگهبان با طرح انتخابات تناسبی مجلس یازدهم بیان می‌کند: «بعید می‌دانم این طرح هم مورد موافقت قرار گیرد، به خصوص که نظام خیلی تمایلی ندارد که احزاب در نظام سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند. فکر می‌کنم در کلیت نظام توافقی روی فعال شدن احزاب در انتخابات وجود ندارد. بنابراین بعید می‌دانم که این طرح‌ها به نتیجه برسد، البته اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «به نظر من این طرح‌ هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد. اما به هر صورت حرکت خیلی خوبی است و پژوهش‌هایی هم در اندیشکده دانشگاه شریف روی این موضوع در حال انجام است. البته اگر شورای نگهبان آن را بپذیرد و به نتیجه برسد.»

نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که به نظرتان چقدر این طرح می‌تواند کمک کند تا مجلس از این یکدستی خارج شود، می‌گوید: «باید جزییات این طرح را دید، اما اگر قصد این باشد که احزاب مشارکت فعال داشته باشند طبیعتا این اتفاق رخ می‌دهد. یعنی دیگر هیچ زمان لیست تهران مانند مجلس دهم و یازدهم 30 بر هیچ نمی‌شود و متناسب با وزن احزاب در جامعه کرسی پارلمان تقسیم می‌شود.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «در چنین فرایندی اکثریت و اقلیت شکل می‌گیرد اما اقلیت حذف نمی‌شود. یعنی اقلیت هم در نظام سیاسی و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت می‌کند. بنابراین به بالندگی نظام سیاسی، دموکراتیک‌تر شدن نظام سیاسی و تصمیم‌گیری‌ها کمک موثری می‌کند. همچنین در جلب مشارکت همه گروه‌ها و جناح‌ها موثر است و بنابراین زمینه‌ای هم فراهم می‌شود تا گروه‌های سیاسی بیشتر احساس مسئولیت کنند و در پی آن به تقویت همبستگی ملی هم کمک می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها