دبیر انجمن واردکنندگان برنج:

مصوبه ای برای آزادسازی ثبت سفارش برنج وجود ندارد/ احتمال جهش قیمت برنج در بازار خارجی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت:وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی ثبت سفارش برنج تصمیم بگیرد که هنوز هیچ مصوبه ای در این خصوص در وزارتخانه مذکور نیست و به واردکنندگان نیز اعلام نشده است.

مصوبه ای برای آزادسازی ثبت سفارش برنج وجود ندارد/ احتمال جهش قیمت برنج در بازار خارجی
کد خبر: 519554
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۴:۰۱:۴۱

اعتمادآنلاین| روز گذشته عباس تابش، معاون وزیر صمت اعلام کرد با توجه به ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن و طی هماهنگی‌های انجام شده، ثبت سفارش برنج شروع شد و در این ارتباط واردکنندگان می‌توانند اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین اعلام کرد که با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج در فصل برداشت با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی و نظر به فرایند ثبت سفارش و خرید، حمل و ترخیص برنج جهت تنظیم بازار بیش از یک ماه طول می‌کشد و با توجه به اینکه در این شرایط حساس کشور و کمبود منابع آبی و از طرفی ضرورت تامین امنیت غذایی کشور از اهم موضوعات مطروحه در دولت است، با رویکرد حمایت از مصرف کننده پیرو هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد ثبت سفارش کالای مذکور طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود.

در این راستا مسیح کشاورز - دبیر انجمن واردکنندگان برنج - به ایسنا گفت: روز گذشته خبری مبنی بر آزادسازی ثبت سفارش برنج از ابتدای آبان ماه منتشر شد. یعنی وارد کنندگان می توانند نسبت به ثبت سفارش و خرید برنج اقدام کنند ولی این برنج های خریداری شده باید همچنان بعد از پایان دوره ممنوعیت به کشور وارد شوند.

وی ادامه داد: لغو ممنوعیت ثبت سفارش و اعلام این خبر در حیطه کاری معاون وزیر صمت نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد که هنوز هیچ مصوبه ای در این خصوص در وزارت جهاد کشاورزی نیست و به واردکنندگان نیز اعلام نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: در حقیقت نظر و پیشنهاد وزارت صمت این است که باتوجه به رصد بازار اگر اجازه واردات برنج در دوره ممنوعیت داده نمی شود حداقل ثبت سفارش آن آزاد شود تا با خرید برنج یکماه جلوتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت صمت برای تنظیم بازار برنج با این ادبیات اقدام درستی نبود، گفت: همین پیشنهاد که حتی مصوبه ای هم برای آن وجود ندارد باعث خواهد شد که طرف خارجی قیمت ها را افزایش دهد و برنج خارجی دچار جهش قیمت شود. جهش قیمتی که ممکن است تا دوره آزادسازی واردات باقی بماند. همچنین وقتی لغو ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی مطرح شود ولی بازار برنج داخلی شاهد هیچ تغییری در آن نباشد قطعا قیمت برنج ایرانی نیز افزایش خواهد یافت.

کشاورز در ادامه گفت: به نظر می رسد مسئولان باید در انتشار اخبار دقت نظر بسیاری داشته باشند تا منجر به نابسامانی بازار نشوند.

وی در پایان گفت: همچنان وزارت جهاد کشاورزی با واردات برنج در دوره ممنوعیت واردات مخالف است و به نظر می رسد تصمیم وزیرجهاد کشاورزی بر ادامه این روند بیشتر تصمیم سیاسی است تا اقتصادی که در نهایت تنها دستاورد آن افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها