وزیر خارجه پاکستان:

با ایران درباره لزوم تحقق صلح و ثبات در افغانستان همسو هستیم

وزیر خارجه پاکستان اظهار کرد: ایران و پاکستان درخصوص اهمیت تحقق صلح و ثبات در افغانستان و شکوفایی این کشور مواضع همسو و نزدیکی دارند.

با ایران درباره لزوم تحقق صلح و ثبات در افغانستان همسو هستیم
کد خبر: 519584
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۵:۱۶:۰۶

اعتمادآنلاین| محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ظهر روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در تهران با بیان اینکه در جریان دیدار با امیر عبدالهیان در خصوص آخرین تحولات افغانستان صحبت و رایزنی کرده، افزود: امروز به تهران آمده ایم تا در دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان شرکت کنیم و این باعث خرسندی است که وزیر خارجه روسیه نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت می کند، چرا که روسیه نیز دارای منافع منطقه ای در راستای صلح و ثبات در افغانستان است.


به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در جریان گفت وگوهای امروز با وزیر خارجه ایران در مورد رایزنی های اخیری که با طالبان در کابل داشتم رایزنی کردم و اطلاعاتی در این خصوص ارائه کردم، افزود: مواضع ما در موضوع افغانستان به خصوص اهمیت تحقق صلح و ثبات و شکوفایی در این کشور، همسو و نزدیک است و هر دو اذعان داریم که در حال حاضر نقش مهمی بر عهده داریم و تاریخ ما را قضاوت می کند، چرا که افغانستان در حال حاضر در شرایط مهمی قرار دارد.


این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی ادامه داد: اگر صلح و ثبات در افغانستان حاکم شود این موضوع می تواند به تحقق صلح در منطقه کمک کند و زمینه را برای رشد ارتباطات اقتصادی و منطقه ای فراهم کند.


وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه ما از نگرانی های موجود در ارتباط با تحولات افغانستان اطلاع داریم، گفت: چندی پیش این پیشنهاد مطرح شد که از سوی کشورهای همسایه افغانستان پلتفرمی ایجاد شود، در همین راستا اولین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در هشتم سپتامبر به صورت مجازی برگزار شد و فردا نیز دومین نشست برگزار خواهد شد.


قریشی ادامه داد: به نظرم باید یک پیام یکسان و واحدی از این نشست مخابره شود. با وزیر خارجه ایران هم رای هستم که جامعه بین المللی انتظاراتی از طالبان دارد و اینکه باید برای جلوگیری از وقوع فروپاشی اقتصادی در افغانستان و پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی در این کشور اقداماتی صورت بگیرد و جامعه بین المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند تا کشورهای همسایه افغانستان با موج جدیدی از آوارگان مواجه نشوند و بتوانند این شرایط را کنترل کنند.


محمود قریشی همچنین گفت: در جریان رایزنی با وزیر خارجه ایران آخرین وضعیت روابط دو جانبه را نیز بررسی کردیم و بر اهمیت ارتباطات و تعاملات دو کشور در حوزه های مختلف تاکید کردیم.


وی همچنین با اشاره به دیدار رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان در حاشیه نشست شانگهای گفت: این دیدار، دیدار سازنده ای بود و باید برای تحقق توافقات صورت گرفته بین این دو مقام عالی رتبه کشور تلاش کنیم. ما به این ارتباطات ادامه می دهیم.


قریشی همچنین بار دیگر به نشست فردا اشاره کرد و گفت: انشالله فردا در قالب یک بیانیه مدون پیام اهمیت تحقق صلح و ثبات در افغانستان و عزم کشورهای همسایه در این زمینه را منعکس کنیم. چرا که مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند. آنها به اندازه کافی در رنج بوده اند. ما باید به عنوان کشورهای همسایه افغانستان این پیام صریح را به آنها بدهیم که به عنوان همسایه های افغانستان در زمان دشواری در کنار آنها قرار داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها