کد خبر: 519612
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۰۸:۰۱:۲۵
| |

دبیر کارگروه تخصصی محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری:

شناسایی منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر در دستور کار شرکت‌های دانش بنیان/ حل بحران آب با دانش ایرانی

نادرقلی ابراهیمی از شناسایی منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: دانش فنی مربوط به شناخت، نحوه‌ی دستیابی، حفاری و بهره‌برداری از منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر از نگاه نوآوری جزو اولویت‌های معاونت علمی است که با دستگاه‌های ذی ربط از جمله وزارت نیرو و استانداری در این زمینه اقدامات هماهنگی در دست انجام است.

شناسایی منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر در دستور کار شرکت‌های دانش بنیان/ حل بحران آب با دانش ایرانی
کد خبر: 519612
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۰۸:۰۱:۲۵

اعتمادآنلاین| نادر قلی ابراهیمی، دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنا گفت: کشور ایران یک کشور خشک و نیمه‌خشک است همچنین خشکسالی های دوره‌ای باعث ایجاد شرایط جدید آب و هوایی می شود.


او با بیان اینکه خشکسالی در ایران مانند همه دنیا متأثر از شرایط و تغییرات آب و هوایی است، افزود: شرایط ویژه‌ای در بحث نزولات جوی، زمان نزولات، روش و پراکنش بارش به وجود آمده و در این زمینه‌ها تغییراتی ایجادشده است. این تغییرات باعث شده بسیاری از مناطق شدیداً متأثر از کمبود بارش ها و نزولات جوی شود و خیلی از فرصت های قبلی قابل استفاده نیست.

ابراهیمی ادامه داد: کشور رو به توسعه است و در این مسیر، بایستی نیازهای آبی و ضروری‌ در زیربنا و مصادیق توسعه باشد را تامین کرد.

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در شرق کشور این مسئله بسیار حادتر است چراکه قریب به‌اتفاق آب موردنیاز بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی از روان آب‌ها و سیلاب‌های کشورهای همسایه تأمین می‌شود، افزود: طی سال های گذشته اقدامات سازه ای انجام شده در این کشورها به ویژه افغانستان باعث شده سیلابی وارد منطقه به ویژه هامون نشود درصورتی که پیشتر از طریق رودخانه هیرمند، سیلاب‌های فصلی، وارد منطقه می شد.


او تصریح کرد: ما حقآبه طبیعی و مسلم داشته و جز حقآبه‌بران پایین‌دست حوزه آب خیز هستیم. اگرچه این حقآبه قانونی طی قراردادی تدوین شده است اما در حال حاضر چنین حقآبه ای به ما داده نمی‌شود و هیچ سیلابی وارد منطقه نمی‌شود همین باعث شده است شرایط خاص گردوغبار و امتداد تسری بادهای 120 روزه را در طی سال شاهد هستیم.

ابراهیمی ادامه داد: کانون‌های جدید تولید گردوغبار در منطقه تاریخی هامون شرایط آن منطقه را شکننده کرده است بر همین اساس تأمین آب شرب، صنعتی و کشاورزی از اولویت‌ها محسوب شده و باید به آن باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

او با بیان اینکه کشاورزی و دامپروری با قدمت تاریخی در سیستان و بلوچستان نیاز به آب دارد،

گفت: زمان‌هایی که دریاچه هامون پر آب بوده است مشاغل متعدد و اقتصاد قوی منطقه در بخش کشاورزی، آبزی‌پروری، شیلات و تولید انواع محصولات جالیزی و برداشت گسترده صورت می گرفته اما همه‌ی این‌ها به‌واسطه‌ی این محدودیت‌ها کمرنگ شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور آب گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی باید حقآبه ایران از کشورهای همسایه از طریق دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت امور خارجه و وزارت نیرو پیگیری شود.

او با اشاره به راهکارهایی که می‌تواند مشکل آب منطقه سیستان و بلوچستان را حل کند، افزود: یکی این راهکارها شیرین سازی آب از دریای عمان و انتقال آن به منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است. این طرح مصوبی است که دولت دارد و در حال پیگیری مراحل تأمین اعتبار و اجرای آن هستند که طرح بزرگ انتقال آب از دالان شرقی کشور است.

ابراهیمی افزود: شناخت منابع جدید در منطقه راهکار دیگری است که معاونت علمی ریاست جمهوری حسب وظیفه‌ی ذاتی‌ که برای شناخت و توسعه فناوری دارد به شناخت منابع جدید پرداخته شد و در این موضوع شرکت های دانش‌بنیان را فعال و حمایت کرده است.


او با بیان اینکه با مطالعاتی که انجام شد، به شناسایی منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر پرداخت و افزود: دانش فنی مربوط به شناخت، نحوه‌ی دستیابی، حفاری و بهره‌برداری از منابع جدید آب ژرف تجدید پذیر از نگاه نوآوری جز اولویت‌های معاونت علمی است که با دستگاه‌های ذی ربط از جمله وزارت نیرو و استانداری در این زمینه اقدامات هماهنگی در دست انجام است.

او تأکید کرد: عمده کاری که شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند در خصوص مطالعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و ریخت‌شناسی مناطق است و آن‌ها بررسی می‌کنند که آیا می‌توان با این روش‌های جدید فناورانه به شرایط ریخت‌شناسی و زمین‌شناسی لایه‌های پایینی پی برد و آیا در این لایحه‌های ژرف زمین آب وجود دارد یا خیر؟ و اگر آبی وجود دارد فسیلی یا غیر فسیلی است؟ در جریان است و یا مخزن ثابت دارد؟ و با چه روش هایی امکان بهره برداری و انتقال آب وجود دارد.

ابراهیمی گفت: مراحل اولیه مطالعات با حفاری سه چاه ژرف در منطقه با عنوان چاه‌های مطالعاتی- اکتشافی انجام‌شده است و فرضیات اولیه تصدیق شده است و مطالعات اکتشافی توسعه ای در این زمینه برای شناسایی مخزن ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها