دستاور جدید محققان بریتانیایی:

نور «مادون قرمز» رویکرد جدیدی برای درمان زوال عقل

در مطالعه اخیر در مقیاس کوچک به بررسی این موضوع پرداخته شد که آیا نور درمانی باعث بهبود شناخت در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف می شود یا خیر.

نور «مادون قرمز» رویکرد جدیدی برای درمان زوال عقل
کد خبر: 519653
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۰:۰۸:۳۲

اعتمادآنلاین| محققان در حال بررسی نور مادون قرمز به عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلف مغز هستند.

به گزارش مهر، دانشمندان کلاه‌هایی را طراحی کرده‌اند که حاوی نور درمانی است و به دستگاه‌های photobiomodulation (PBM) معروف هستند و افراد می‌توانند در خانه آنها را به سر بگذارند.

محققان دانشگاه دورهام بریتانیا اخیراً یک مطالعه آزمایشی را با استفاده از این کلاه ایمنی طراحی شده که نور مادون قرمز ساطع می‌کند، تکمیل کردند.

آنها این کلاه ایمنی را روی افراد میانسال با اختلال شناختی خفیف آزمایش کردند و دریافتند که این درمان حافظه، مهارت‌های پردازش و عملکرد حرکتی را بهبود می بخشد.

PBM درمانی است که معمولاً از نور قرمز یا مادون قرمز برای برانگیختن واکنش در سلول‌ها و بافت‌ها استفاده می‌کند.

برای توضیح نحوه عملکرد PBM بر روی بدن، لازم است عمیقاً به زیست شناسی سلول‌های انسانی بپردازیم. در داخل سلول‌ها ساختارهای کوچک لوبیایی شکل به نام میتوکندری وجود دارد.

میتوکندری عمده انرژی مورد نیاز سلول‌ها برای انجام وظایف خود را تولید می‌کند. میتوکندری ها این انرژی را به شکل یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) ذخیره می‌کنند.

در طی درمان PBM، ذرات نوری به نام فوتون وارد بدن شده و با میتوکندری تعامل می‌کنند. اگر طول موج و مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور صحیح باشد، سطح ATP افزایش می‌یابد.

هنگامی که یک سلول آسیب می بیند، سطح ATP آن می‌تواند کاهش یابد، که متابولیسم سلول را مختل می‌کند و از بهبودی جلوگیری می‌کند. افزایش ATP در سلول ممکن است به بازیابی عملکرد سلول کمک کند.

محققان امیدوارند که این فناوری جدید بتواند برای افراد مبتلا به زوال عقل نیز مفید باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها