بلومبرگ خبر داد:

همکاری آمریکا و امارات برای بازگرداندن حمدوک به قدرت

الی لیک، خبرنگار بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و عرب اعلام کرد: برت مک‌گورگ، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال افریقا در شورای امنیت ملی با مشاور امنیت ملی امارات جهت مذاکره با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان درباره بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به قدرت گفتگو کرده است.

همکاری آمریکا و امارات برای بازگرداندن حمدوک به قدرت
کد خبر: 519998
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ۲۱:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بلومبرگ از هماهنگی کاخ سفید با امارات برای معامله با رهبران کودتا در سودان جهت بازگرداندن نخست وزیر برکنار شده به پست خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، الی لیک، خبرنگار بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و عرب اعلام کرد: برت مک‌گورگ، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال افریقا در شورای امنیت ملی از نزدیک با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات جهت مذاکره با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان درباره بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به قدرت که توسط البرهان از سمتش برکنار شده، گفتگو کرده است.

لیک در گزارش خود اعلام کرد: نورالدین ساتی، سفیر خارطوم در واشنگتن از تلاش‌های امارات خبر دارد. مصر نیز در این راستا تلاش می‌کند.

ساتی گفت: ما از نقش امارات قدردانی می‌کنیم. آن‌ها تلاش می‌کنند به ما در حل این مشکل کمک کنند.

درحالی که هنوز توافق برسر هیچ مسئله‌ای صورت نگرفته است اما کلیات معامله نشان می‌دهد که طرف‌های نظامی سودان باید براساس این معامله بازگشت حمدوک به قدرت را بپذیرند و در ازای آن برخی اعضای دولت تغییر می‌کند. همچنین باید اعضایی از دولت که از دوشنبه بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.

کارشناسان می‌گویند دست داشتن برخی نظامیان در قدرت کنونی در جنایت‌هایی که طی انقلاب 2019 رخ داد و پافشاری گروه‌های مدنی بر مجازات به بحرانی شدن اوضاع منجر شده است.

بلومبرگ به نقل از کامرون هدسون، تحلیلگر اعلام کرد، دولت مدنی سودان خود را در مقابل معضل چگونگی محاکمه کسانی که در جنایت‌های انقلاب 2019 دست دارند، یافته است. همچنین این احتمال وجود دارد که اگر البرهان ریاست شورای حاکمیتی را از دست بدهد باعث می‌شود ارتش حمایت مالی بزرگ خود را در داخل کشور از دست بدهد.

ساتی نیز گفت که ترس نظامیان از محاکمه باعث این کودتا شد. وی در عین حال اذعان کرد که برخی رهبران غیرنظامیان در رفع نگرانی‌های ارتش شکست خورده‌اند.

وی گفت: وقتی فردی یک هفت تیر در دستش است نمی‌توان آن را از دستش خارج کرد مگر اینکه جایگزینی به او بدهی.

به رغم این مسئله نتیجه نهایی هر مذاکراتی در نهایت منفی خواهد بود و سطح بلندپروازی‌های غیرنظامیان و کسانی که خواهان انتقال دموکراسی هستند، کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها