کد خبر: 520655
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۰۷:۴۰:۰۰
| |

در پی عدم پرداخت اقساط وام کرونا:

اخطار بانک‌ها ادامه دارد

با وجود مصوبه امهال اقساط وام کرونا تا پایان سال 1400، اخطار به کسب‌وکارهای گردشگری و صنایع دستی برای پرداخت اقساط از سوی برخی بانک‌ها ادامه دارد.

اخطار بانک‌ها ادامه دارد
کد خبر: 520655
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۰۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاست پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از شیوع کرونا، با نرخ سود 12 درصد از سال 1399 در دستور کار دولت قرار گرفت و تلاش شد با استمهال بیمه‌ای، مالیاتی، انرژی و تمدید مجوزها به منظور حفظ و صیانت از بنگاه‌ها گام برداشته شود.

به گزارش ایسنا، مبلغ تسهیلاتی که برای بنگاه‌های گردشگری درنظر گرفته شده بود از 16 تا 900 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد بود که مهلت بازپرداخت آن با توجه به ادامه رکود صنعت گردشگری و سفر، در چند مرحله تمدید شد تا در نهایت 24 مهرماه ستاد ملی مدیریت کرونا همان‌طور که عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز اعلام کرد، امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات یا وام کرونا تا پایان سال 1400 تصویب شد.

بر اساس بند 5 مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد حمایت از تأسیسات و فعالان گردشگری، «بازپرداخت همه تسهیلات بانکی اخذشده از سوی تأسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید تا پایان سال 1400 امهال شود و به انتهای دوره تقسیط منتقل شود تا پس از آخرین قسط وصول شود.

همچنین، براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند می‌شود.»

این مصوبه در شرایطی ابلاغ شده است که برخی شعب بانک‌ها به سیاق سابق، آن را تمکین نکرده و یا وجود آن را انکار می‌کنند و با ارسال پیام‌هایی درباره جریمه دیرکرد اقساط، مسدود کردن حساب و یا کسر از حساب ضامن، اخطار می‌دهند. برخی بانک‌ها نیز این مصوبه را اصلا شامل حال خود نمی‌دانند و یا سلیقه‌ای آن را اجرا می‌کنند.

از سوی دیگر، فشار برخی از بانک‌ها باعث شده است تأسیسات گردشگری بیشتری به فروش و یا اجاره گذاشته شوند تا صاحبان آن‌ها زودتر از موعد برای تسویه حساب اقدام کنند. برخی کسب و کارهای خرد گردشگری و صنایع دستی نیز به خاطر نداشتن توانایی در بازپرداخت تسهیلات بانکی، ‌فعالیت، کارگاه و یا تولیدات خود را متوقف کرده‌اند.

بنا بر آن‌چه فعالان گردشگری و صنایع دستی گفته‌اند برخوردهای سلیقه بانک‌ها در مراکز دور از پایتخت و همچنین شهرهای بزرگ، بیشتر نمود دارد.

بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی نسبت به برخوردهای سلیقه بانک‌ها برای اجرای این مصوبه، ‌ امهال نشدن هزینه‌های حامل انرژی، درصد بالای سود 12 درصد و زمان بسیار کم برای بازپرداخت تسهیلات کرونا با توجه به ادامه رکود فعالیت‌ها معترض‌اند.

یکی از صاحبان بومگردی به ایسنا می‌گوید حساب بانکی‌اش به خاطر اقساط معوقه، در سیستم بانکی مسدود شده است و بانک همچنان نسبت به مصوبه‌ای که شش ماه پیش ابلاغ شده ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، چه برسد به مصوبه‌ای که به تازگی ابلاغ شده است.

برخی از صاحبان کسب و کارهای گردشگری می‌گویند در فاصله ابلاغ مصوبه 24 مهرماه، بسیاری از بانک‌ها حساب‌شان را مشمول جریمه دیرکرد کرده، آن را مسدود کرده و یا سراغ ضامن‌ها رفته‌اند. مصوبه قبلی به دریافت‌کنندگان تسهیلات برای بازپرداخت تا پایان شهریورماه سال 1400 مهلت داده بود و در مصوبه جسله هشتاد و نهم ستاد ملی کرونا که 24 مهرماه صادر و به تازگی ابلاغ شده، تا پایان سال 1400 مهلت داده شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها