جمهوری آذربایجان از پاکستان جنگنده «جی اف-17» می‌خرد

منابع مطلع از قصد جمهوری آذربایجان در نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود و خرید شماری جنگنده از پاکستان خبر دادند.

جمهوری آذربایجان از پاکستان جنگنده «جی اف-17» می‌خرد
کد خبر: 520810
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۱۵:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌ها سه شنبه گزارش دادند که جمهوری آذربایجان قصد خرید جنگنده «جی اف-17 تاندر» از پاکستان را دارد.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» سرهنگ «مهمان نوروزوف»، وابسته نظامی سفارت جمهوری آذربایجان در اسلام آباد روز دوشنبه علاقه جمهوری آذربایجان به خرید این جنگنده‌ها را تایید کرد.

به گفته نوروزوف، این موضوع مهم در دستور کار سفارت جمهوری آذربایجان است. وابسته نظامی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو قصد دارد چند جنگنده جی اف-17 بلاک را خریداری کند که اولین پرواز خود را در دسامبر 2019 در چین انجام داد. این مدل از سامانه‌های الکترونیکی و راداری کابین خلبان نسبت به نسخه‌های قبلی ارتقا یافته است.

نوروزوف همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان در حال همکاری با پاکستان برای نوسازی نیروی هوایی خود است.

این جنگنده محصول مشترک مجموعه هوافضای پاکستان و شرکت هوانوردی چنگدو چین است؛ که در چین به نام «اف‌سی 1 ژیائولانگ» شناخته می‌شود. این جنگنده از موتور روسی آردی-93 بهره می‌گیرد که سرعت آن را به حداکثر 1.6 ماخ می‌رساند و توانایی انجام ماموریت‌های چندمنظوره و متنوعی چون رهگیری، حمله به اهداف زمینی و شناسایی هوایی و اهداف دریایی را دارد. جی‌اف-17 به یک توپ مسلسل دولول مجهز است و می‌تواند به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌سطح مسلح شود.

این جنگنده مطابق با نیازهای نیروی هوایی پاکستان ساخته شده و به عنوان مکمل هواپیمای آمریکایی اف- 16 به ستون فقرات نیروی هوایی این کشور تبدیل شد.

نیروی هوایی جمهوری آذربایجان شامل دو بخش آفند و پدافند است. عمده جنگنده ها و تجهیزات این نیرو بازمانده از زمان شوروی سابق است. این نیرو 6 پایگاه هوایی دارد و 8 هزار پرسنل در خدمت خود دارد. جنگنده های میگ-21، میگ-25، میگ-29، سوخو-24 و سوخو-25 ساختار اصلی نیروی هوایی جمهوری آذربایجان هستند.

همچنین در بخش هلی برن نیز بالگردهای میل-8، میل-17، میل-24 و میل-35 در خدمت این نیرو هستند.

اما مهمترین بخش نیروهوایی جمهوری آذربایجان یگان پهپادی است که با مشارکت مستقیم صهیونیست‌ها راه اندازی شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها