کد خبر: 520919
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۵:۱۸
| |

آزمایش تست دوپینگ هر ورزشکار بیش از 280 دلار می شود

آنالیز تست ادرار عادی در قطر 120 دلار می شود که البته در مورد برخی رشته ها و به دلیل لزوم آنالیز برخی محرک ها رقمی معادل 80 دلار اضافه می شود. درهمین آزمایشگاه هزینه آنالیز تست خون (پاسپورت بیولوژیک) 80 دلار می شود.

آزمایش تست دوپینگ هر ورزشکار بیش از 280 دلار می شود
کد خبر: 520919
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۵:۱۸

اعتمادآنلاین| ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) پس از سال ها انجام تست خون از ورزشکاران را در دستور کار قرار داد. این ستاد نمونه گیری خونی از ورزشکاران را از رشته دوچرخه سواری آغاز کرد و قرار است بر اساس فهرستی که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هم آن را تایید کرده است، این نوع کنترل دوپینگ را فعلا در چهار رشته ادامه دهد.

به گزارش مهر، فرزاد شارکی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در این مورد توضیح داد و گفت: تست خون یکی از روش های تست دوپینگ در جهان ورزش است که البته بیشتر برای رشته های استقامتی و ورزشکاران فعال در این رشته ها کاربرد دارد. ایران نادو هم قصد دارد فعلا این نوع نمونه گیری را در مورد این رشته ها و برخی ورزشکاران آنها ادامه دهد.

وی با بیان اینکه برای انجام تست خون فهرستی 30 نفره از ورزشکاران تهیه شده است، تصریح کرد: این ورزشکاران در رشته های دوومیدانی، قایقرانی، دوچرخه سواری و شنا فعالیت دارد و قرار است فعلا با توجه به محدودیت ها و مصائبی که در مورد نمونه گیری خونی وجود دارد فعلا این نوع تست را فقط از این ورزشکاران داشته باشیم.

قائم مقام ایران نادو در مورد آنچه به عنوان ملاک برای انتخاب این ورزشکاران و کنترل دوپینگ آنها از طریق تست خون مد نظرقرار داده شده، خاطرنشان کرد: آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ نسبت به فعالیت های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در کشورهای مختلف حساس است و نظارت لازم را دارد. یکی از الزامات وادا در مورد ورزشکاران رشته های استقامتی است و اینکه به دلیل شرایط ویژه آنها و رشته مورد فعالیت‌شان، کنترل دوپینگ‌شان از طریق تست خون دنبال شود. در همین زمینه ایران نادو فهرستی از ورزشکاران اینگونه رشته ها در 8 ماه گذشته تهیه کرد که اتفاقا در اختیار وادا هم قرار گرفت. مبنای کار ما همین فهرستِ 30 نفره ورزشکاران است که تاییدیه وادا را هم دارد.

شارکی همچنین در مورد چگونگی انجام تست خون توضیحاتی ارائه کرد. وی در این بخش به انجام دو نوع نمونه تست خون از ورزشکاران اشاره کرد و گفت: یکی از نمونه های خونی تشکیل دهنده پاسپورت بیولوژیک ورزشکار است که به شکل نمونه خون ساده انجام می شود. در این نمونه گیری، ماده ممنوعه جستجو نمی شود بلکه فقط «سی بی سی» ورزشکار چک می شود.

وی افزود: این نمونه گیری خون به صورت دوره ای و حداقل سالی 4 بار تکرار می شود. «سی بی سی» در مراحل مختلف با یکدیگر مقایسه می شود و اگر تغییر غیرعادی مشاهده می شود، این حدس زده می شود که ورزشکار دوپینگ کرده است و در صورت نیاز آزمایش تکمیلی در مورد او انجام می شود.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکید کرد: نوع دیگر تست خون به صورت لخته خون است که در آن هورمون رشد و هورمون خون ساز آنالیز و ماده خاص و ممنوعه جستجو می شود. این ها در حالی است که در تست ادرار فقط ماده ممنوعه جستجو می شود.

به گفته شارکی این دو نوع تست خون در کنار تست ادرار کامل ترین تست دوپینگ از یک ورزشکار است.

وی همچنین در مورد تاخیری که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در انجام تست دوپینگ از ورزشکاران ایران داشت، به روش های تست گیری و چگونگی انتقال آنها اشاره کرد و گفت: گرفتن تست خون به راحتی تست ادرار نیست و یکی از دلایل بود اما دلیل اصلی مربوط به شیوه نگهداری تست ها و انتقال آنها می شود. تست خون لزوما باید در زنجیره سرد منتقل شود. اگر سرمای یخدانی که تست های خون در آنها نگهداری می شود 4 درجه باشد تست ها باید طی 60 ساعت به آزمایشگاه مربوطه منتقل شوند و اگر این سرما 15 درجه باشد، باید 48 ساعته پروسه انتقال طی شود.

این مقام مسئول در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران با تاکید بر حساسیت هایی که در نمونه گیری خونی وجود دارد، یادآور شد: در یخدان حامل تست های خون، دستگاه ثبت کننده دما قرار می گیرد تا در طول انتقال دما به طور مداوم و مستمر ثبت شود. متخصصان آزمایشگاه پیش از آنالیز نمونه های خون، میانگین دما را مشخص می کنند تا نسبت به فاسد نبودن تست و درست بودن نتیجه آنالیز، اطمینان لازم حاصل شود.

شارکی همچنین با یادآوری اینکه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از سال 98 با آزمایشگاه قطر وارد همکاری شد در حالیکه تا پیش از آن تنها با آزمایشگاه کلن قرارداد همکاری داشت، گفت: زودترین زمان انتقال تست به آلمان 5 روز بود و این هم در واقع یکی دیگر از موانع برای انجام تست خون بود. اما از دو سال پیش که با قطری ها وارد همکاری شدیم، شرایط برای ورود به این نوع تست خون مهیا تر شد.

وی با بیان اینکه تست های خونی که توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از ورزشکاران گرفته می شود فقط به قطر ارسال می شود در مورد هزینه های آن هم توضیح داد و گفت: آنالیز تست ادرار عادی در قطر 120 دلار می شود که البته در مورد برخی رشته ها و به دلیل لزوم آنالیز برخی محرک ها رقمی معادل 80 دلار اضافه می شود. درهمین آزمایشگاه هزینه آنالیز تست خون (پاسپورت بیولوژیک) 80 دلار می شود.

به گفته قائم مقام ایران نادو، علاوه بر این انتقال نمونه ها به قطر درهر مرحله 110 دلار هزینه دارد. برای هر مرحله هم حداکثر 18 نمونه قابل انتقال است.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: علاوه بر همه اینها هزینه ای هم به صورت سالیانه و بابت مدیریت نتایج باید به آزمایشگاه قطر پرداخت شود که میزان آن به تعداد نمونه های ارسالی بستگی دارد.

شارکی در پاسخ به این پرسش که « نمونه های خون گرفته شده از دوچرخه سواران به قطر ارسال شده است؟»، گفت: نمونه گیری از این ورزشکاران فقط خونی نبود. تست ادرار هم از آنها گرفته شد یعنی یک بسته کامل تست دوپینگ؛ با توجه به محدودیت های تست خونی، این نمونه ها در اولین فرصت ارسال شد و احتمال بین دو تا چهار هفته دیگر نتایج آن مشخص می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها