مقام پنتاگون توقیف نفتکش توسط ایران در دریای عمان را تأیید کرد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است.

مقام پنتاگون توقیف نفتکش توسط ایران در دریای عمان را تأیید کرد
کد خبر: 521008
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۱۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است.

به گزارش فارس، نیوزویک به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت که نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند. با وجود این، این مقام آمریکایی مدعی شده که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند.

رسانه‌های داخلی گزارش کردند که آمریکا در یک دزدی دریایی، یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

همزمان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب های سرزمینی ایران هدایت کردند.

در ادامه نیروهای تروریست آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند.

تروریست های آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم اکنون در آب های سرزمینی ایران است.

یک مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک گفت‌وگو می‌کرد مدعی شد: «ما ادعای ایرانی‌ها مبنی بر اینکه آنها مانع بازپس‌گیری کشتی توسط ما شدند را رد می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «اصل مطلب این است: این اتفاق هفته پیش افتاد. نیروهای دریایی در خلیج عمان، توقیف این نفتکش توسط نیروهای دریایی ایران را تماشا کردند.»

مقام پنتاگون درباره اینکه آمریکایی‌ها چه رویدادی را تماشا کردند اینطور توضیح داد: «حدود 10 قایق تندروی ایران به سمت آن چیز یورش بردند.»

وی اضافه کرد: «ما هفته گذشته به دلیل برخی حساسیت‌ها جزئیات این حادثه را منتشر نکردیم، اما حالا ایرانی‌ها مسئله را به سمت ما برگردانده‌اند و می‌گویند مانع از آن شده‌اند که ما آن کشتی را توقیف کنیم در حالی که کاملاً روشن است که نیروهای ما داشتند بر اوضاع نظارت می‌کردند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند.

یک مقام آمریکایی گفت نیروهای سپاه پاسداران روز 24 اکتبر در اقدامی مسلحانه نفتکش MV Southys را در اختیار گرفت. مقام مورد استناد آسوشیتدپرس هم مدعی شده که آمریکا این حادثه را مشاهده کره اما در نهایت اقدامی انجام نداده است.

آسوشیتدپرس نوشته تحلیل داده‌های به دست آمده از وب‌سایت MarineTraffic.com نشان می‌دهد که کشتی مذکور هنوز در سواحل بندر عباس است.

رسانه آمریکایی نوشته این دو مقام با توجه به تلاش‌های آمریکا برای آغاز مجدد مذاکرات برجام در وین به شرط عدم افشای نام با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون 6 دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها