ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه:

نیروی دریایی روسیه به موشک‌های هایپرسونیک مجهز می‌شود

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید تحویل موشک‌های هایپرسونیک زیکرون به نیروی دریایی این کشور از سال جدید میلادی شروع خواهد شد.

نیروی دریایی روسیه به موشک‌های هایپرسونیک مجهز می‌شود
کد خبر: 521023
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۲۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌‌جمهور روسیه امروز چهارشنبه گفته آزمایش موشک‌های هایپرسونیک زیکرون رو به تکمیل است و تحویل این موشک‌ها به نیروی دریایی از سال 2022 آغاز خواهد شد.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند این تصمیم که پوتین آن را چهارشنبه اعلام کرد بخشی از تلاش‌های مسکو برای رقابت با ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها برای استفاده از نسل بعدی تسلیحات دوربعدی است که شناسایی و رهگیری آنها دشوارتر است.

روسیه ماه گذشته اعلام کرد برای اولین بار از یک زیردریایی، موشک کروز مافوق صوت یا هایپرسونیک به نام « زیکرون» را شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای روز 12 مهر اعلام کرده بود که زیردریایی «سورودوینسک» هنگام استقرار در دریای «بارنتز» این موشک را شلیک کرده و مواضع انتخاب‌شده را هدف قرار داده است. در بیانیه وزارت روسیه آمده بود: «شلیک آزمایشی موشک زیکرون از یک زیردریایی هسته‌ای موفقیت‌آمیز بود.»

پوتین در سخنانی که امروز از تلویزیون روسیه پخش شد گفت: «در حال حاضر مهم است فناوری‌هایی را توسعه دهیم که برای ساخت سامانه‌های تسلیحاتی مافوق صوت مورد نیاز هستند.»

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد موشک زیکرون در مرحله آزمایشی با موفقیت از زیردریایی شلیک شده و به اهداف زمینی و دریایی اصابت کرده است.

برخی از کارشناسان غربی گفته‌اند که قدرت مانور، سرعت و برخی قابلیت‌های دیگر موشک‌های هایپرسونیک موجب می‌شود رصد و انهدام این موشک‌ها دشوار باشد.

روسیه ماه پیش در سالروز تولد ولادیمیر پوتین موشک زیکرون را از یک کشتی آزمایش کرده بود. رئیس‌جمهور روسیه پیش از این اعلام کرده بود، با توجه به افزایش تحرکات کشورهای غربی در قطب شمال، مسکو در نظر دارد حضور نظامی در این منطقه را تقویت کند.

«ولادیمیر پوتین» طی سخنرانی که در مارس سال 2018 انجام داده بود، گفته بود موشک‌های فراصوت بخشی از تسلیحات نسل جدید این کشور هستند که می‌توانند تقریبا هر نقطه‌ای را در جهان هدف قرار داده و از سپر موشکی ساخت آمریکا نیز عبور کنند.

چند هفته قبل نیز صنایع دفاع روسیه از آزمایش موفقیت‌آمیز جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای تولید شده توسط شرکت صنایع جنگ‌افزاری این کشور خبر داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اخیراً در نهمین «کنفرانس مسکو درباره امنیت بین‌المللی» گفت که مسکو در پاسخ به استفاده از بمب اتمی و دیگر سلاح‌های کشتارجمعی علیه روسیه یا متحدانش، حق خود را برای توسل به سلاح‌های اتمی محفوظ می‌دارد.

طی سال‌های اخیر روسیه بارها درباره تحرکات آمریکا برای استقرار سامانه‌های سپر دفاع موشکی و نظامی کردن فضا به منظور مقابله با این کشور هشدار داده است.

پایگاه هیل نزدیک به کنگره آمریکا نوشته علاوه بر روسیه، سایر کشورها هم به دنبال ساخت سلاح‌های هایپرسونیک هستند. سرعت حرکت این سلاح‌ها در فضا پنج برابر سرعت صوت است.

در هفته‌های گذشته رسانه‌ها گزارش داده‌اند چین هم اقدام به آزمایش یک موشک هایپرسونیک کرده است. با آنکه چین اصرار دارد آزمایش‌های انجام‌شده در طول 3 ماه گذشته مربوط به تست یک سامانه قابل بازیافت فضایی است داده‌های منتشر شده توسط رسانه‌های غربی از آزمایش یک سیستم پرتاب تسلیحاتی کم‌نظیر در دنیا خبر داده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده موشک پرتاب شده توسط چینی‌ها در ابتدا موفق شده یک بار به طور کامل زمین را دور بزند و سپس محموله خود را بر روی زمین پرتاب کند. مشخص نیست که چنین موشکی از کدام نقطه پرتاب شده اما وسعت بالای خاک چین چنین اجازه‌ای را به آن می‌دهد. به نظر می‌رسد کلاهک پرتاب شده از نوع کلاهک‌های هایپرسونیک با قابلیت حرکت گلایدری در فضا است.

میزان خطای این سلاح در پرتاب اول توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نزدیک به 24 مایل عنوان شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها