یک موسسه تحقیقاتی در ژاپن:

ذرات ریز موجود در هوا باعث مرگ زودرس 4 میلیون نفر در سال می‌شود

موسسه ملی مطالعات محیطی مستقر در ژاپن اعلام کرد: بیش از چهار میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله به دلیل ذرات ریز موجود در هوا به نام ذرات PM 2.5 که وارد ریه‌ها و سیستم قلبی عروقی می شوند، جان خود را از دست می‌دهند.

ذرات ریز موجود در هوا باعث مرگ زودرس 4 میلیون نفر در سال می‌شود
کد خبر: 521054
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۳ ۰۹:۳۴:۰۲

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، در سال های اخیر، محققان در مورد تأثیر ذرات PM2.5 بر آلودگی هوا و سلامتی انسان ها بطور فزاینده ای ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش ایرنا، گروهی از محققان «موسسه ملی مطالعات محیطی» در تسوکوبا، همزمان با اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد که در اسکاتلند در حال برگزاری است، مقاله ای در این زمینه منتشر کردند.

این محققان که ریاست آنها را کیشوکه ناسامی بر عهده دارد، این ذرات میکروسکوپی را از داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال 2010 نقشه‌برداری و سپس اثرات سلامتی آنها را در 199 کشور پیش‌بینی کردند.

در این گزارش آمده است: مصرف کالاهای مصرفی 19 کشور از کشورهای گروه 20، عامل مرگ زودرس 78 هزار کودک در سراسر جهان است.

همچنین در این گزارش تاکید شده است: تجارت جهانی در گسترش PM2.5 نقش دارد، زیرا «مصرف در یک کشور می تواند منجر به آلودگی PM2.5 در کشور دیگر» شود. این موسسه در مورد این خطرات در صورت عدم اقدام رهبران جهان برای مبارزه با این آلودگی هشدار داد.

در این گزارش خاطرنشان شده است: هیچ مطالعه ای مسوولیت مصرف کشورهای گروه 20 را در قبال اثرات قابل توجه ذرات اتمسفری PM2.5 بر سلامتی انسان ها تعیین نکرده است. این فقدان دانش علمی، خطر به تاخیر افتادن تلاش‌های مشترک بین‌المللی را برای محافظت از قربانیان آلودگی PM2.5 به دنبال دارد.

سازمان جهانی بهداشت هم به طور گسترده آلودگی هوا را عامل «میلیون ها مرگ و از دست دادن سال های سالم زندگی» می داند.

طبق اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، این ذرات در اندازه ها و شکل های مختلفی هستند و می توانند از صدها ماده شیمیایی مختلف ساخته شوند. برخی از آنها به طور مستقیما از یک منبع منتشر می شوند، مانند کارگاه های ساختمانی، جاده های آسفالت نشده، مزارع، دودکش ها یا آتش سوزی ها.

بیشتر ذرات در جو در نتیجه واکنش های پیچیده مواد شیمیایی مانند دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن که آلاینده هایی هستند و از نیروگاه ها، صنایع و خودروها ساطع می شوند، تشکیل می شوند.

وزارت بهداشت ایالت نیویورک نیز اعلام می کند که ذرات ریز همچنین از واکنش گازها یا قطرات موجود در اتمسفر از منابعی مانند نیروگاه ها تشکیل می شوند. این واکنش های شیمیایی می تواند کیلومترها دورتر از منبع اصلی انتشارات رخ دهد.

از آنجایی که ذرات ریز می توانند در فواصل طولانی از منبع خود در هوا حرکت کنند، رویدادهایی مانند آتش سوزی های جنگلی یا فوران های آتشفشانی می توانند غلظت ذرات ریز را صدها مایل دورتر از این رویداد افزایش دهند.

گزارشی که مجله The Lancet Journal در ماه سپتامبر (شهریور) منتشر شد، ارتباط بین آتش‌سوزی‌های جنگلی و ذرات PM2.5 را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه شامل داده‌های 749 شهر در 43 کشور و منطقه طی سال‌های 2000 تا 2016 بود.

در این گزارش آمده است: قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض PM2·5 مربوط به آتش سوزی جنگلی با افزایش خطر مرگ و میر همراه بود. برای کاهش خطرات سلامتی ناشی از افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی، لازم است اقدامات فوری اتخاذ شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها