دبیر انجمن واردکنندگان برنج:

آمریکا اجازه تهاتر بین ایران و پاکستان را نمی‌دهد/ بخش خصوصی نمی‌تواند برنج پاکستانی وارد کند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه بانک‌های پاکستانی وابسته به آمریکا هستند، تصریح کرد: آمریکا اجازه تهاتر بین ایران و پاکستان را نمی‌دهد. به‌همین دلیل ما نمی‌توانیم وارد مذاکره با این کشور شویم ممکن است بین دولت‌ها بدون دخیل کردن بانک‌ها تهاتری صورت بگیرد اما این امکان سالهاست که برای بخش خصوصی فراهم نشده است.

آمریکا اجازه تهاتر بین ایران و پاکستان را نمی‌دهد/ بخش خصوصی نمی‌تواند برنج پاکستانی وارد کند
کد خبر: 521496
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) در دیدار با وزیر کشاورزی ایران اظهار کرد: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم.

به گزارش ایلنا، مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری عنوان کرد: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با برادرمان ایران هستیم به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می کنیم. محصولات دیگری که می توانیم به ایران صادر کنیم شامل کینوا، انبه و مرکبات است و امیدواریم مشکلات موجود برای تبادلات تجاری در سایه روابط برادرانه با ایران مرتفع شود.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در مورد پیشنهاد مقام پاکستانی گفت: این سخنان بارها از سوی پاکستانی‌ها اعلام شده است اما هیچگاه عملیاتی نشد.

وی بابیان اینکه امکان واردات برنج از پاکستان برای بخش خصوصی فراهم نیست، بیان کرد: بخش خصوصی سال‌های سال است که با پاکستان وارد مذاکره شده است تا بتواند برنج این کشور را وارد کند اما انتقال پول از این کشور 10 تا 16 درصد هزینه برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند و این مسئله در قیمت تمام شده برنج پاکستانی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

کشاورز درباره دلیل کاهش واردات برنج از پاکستان، بیان کرد: درحال حاضر 85 درصد از برنج وارداتی ایران هندی و 15 درصد آن پاکستانی است. اما بهتر بود که این آمار برعکس می‌شد چراکه برنج پاکستانی از لحاظ طعم و رنگ به برنج ایرانی نزدیک‌تر است و بیشتر با ذائقه مردم همخوانی دارد. اما به دلیل مشکلات ایجاد شده در انتقال پول ما نمی‌توانیم این محصول کیفی را به‌دست مصرف‌کننده ایرانی برسانیم.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، دولت ممکن است در ازای صدور برق یا نفت در بازرگانی دولتی، برنج از پاکستان بگیرد.

کشاورز با بیان اینکه بانک‌های پاکستانی وابسته به آمریکا هستند، تصریح کرد: آمریکا اجازه تهاتر بین ایران و پاکستان را نمی‌دهد. به‌همین دلیل ما نمی‌توانیم وارد مذاکره با این کشور شویم ممکن است بین دولت‌ها بدون دخیل کردن بانک‌ها تهاتری صورت بگیرد اما این امکان سالهاست که برای بخش خصوصی فراهم نشده است.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: ما در ازای خرید برنج هندی به آنها پول می‌دهیم امیدواریم که این روند برای پاکستان نیز فراهم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها