کد خبر: 521514
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۰۹:۴۹:۵۰
| |

گردشگری ایران در سایه مدیریت کرونا فراتر از پیش بینی‌ها

با آغاز روند صدور روادید گردشگری خارجی از ابتدای آبان چند تور گردشگری به ایران آمدند؛ که فراتر از پیش بینی‌ها بوده است.

گردشگری ایران در سایه مدیریت کرونا فراتر از پیش بینی‌ها
کد خبر: 521514
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۰۹:۴۹:۵۰

اعتمادآنلاین| کرونا که آمد تمام برنامه‌ها بهم خورد؛ بسیاری معتقدند اصلی‌ترین بیمارِ کرونا گردشگری بود در بسیاری از مقاصد، گردشگری به صفر رسید حالا پس حدود یک سال و نیم از این همه‌گیری برخی از کشور آماده پذیرش گردشگر البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می شوند. ایران نیز پیش از این اعلام کرد از ابتدای آبان امکان ورود گردشگر خارجی به کشور میسر می‌شود.

به گزارش ایرنا،شیوه نامه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا در ایران اعلام و ابلاغ شد. بر این اساس گردشگرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌ و گواهی منفی PCR داشته باشند می‌توانند ویزای گردشگری دریافت کرده و به ایران سفر کنند. این دستورالعمل بنا بر اعلام «در چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه، با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و برای حفظ بازارهای هدف گردشگری، احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده این بخش و در عین حال، حفظ سلامت شهروندان و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و هم‌اندیشی با دستگاه‌های متولی مطابق با مصوبات هشتاد و ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا» تهیه شده است.

ستاد ملی کرونا پس از حدود 20 ماه توقف ویزای گردشگری ایران سرانجام در جلسه یادشده ستاد ملی کرونا به ازسرگیری صدور ویزا رأی مثبت داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پس از جلسه‌ای که با وزیران امور خارجه و بهداشت داشت، اعلام کرد که صدور ویزای گردشگری ایران از اول آبان‌ماه ازسرگرفته می‌شود.

مطابق ضوابط کلی این دستورالعمل، ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، ‌آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از اول آبان‌ماه امسال بدون مانع است.

تبصره یک این ضابطه تاکید می‌کند این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.

در تبصره دو نیز آمده که چنان‌چه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصص مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

در تبصره سه آمده است که به منظور مدیریت روند بیماری در داخل، ‌ تردد مسافری (انفرادی و گروهی) با اولویت مرزهای زمینی ذیل که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم هستند از تاریخ یادشده (اول آبان‌ماه) آغاز خواهد شد:

شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، باشماق در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم)، پرویز خان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، پیله‌سوار در استان اردبیل (آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان و بلوچستان (افغانستان)، میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان (پاکستان).

تبصره چهار نیز اشاره می‌کند که صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بدون مانع است.

تبصره پنج نیز یادآور می‌شود تردد کلیه وسایل نقیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون مانع است.

تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی تبصره سه، افزایش نیروهای انسانی متخصص به

منظور انجام تست‌های تشخیص بیماری کووید - 19 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری جمعیت هلال‌احمر از جمله نکات الزامی این دستورالعمل برای اجرای طرح است.

این دستورالعمل با رویکرد احترام متقابل به گردشگران بین‌المللی تهیه شده است، بنابراین در صورت مشاهده رفتار

تبعیض‌آمیز کشوری نسبت به گردشگران ایرانی، براساس اصل عمل متقابل تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین، آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای 12 سال باید دارای اعتبار 96 ساعت

نخستین گروه گردشگری خارجی بالاخره با لغو ممنوعیت 13 آبان ماه به ایران آمدند این گروه گردشگری قرار است از کرمان، اصفهان، شیراز و تهران بازدید کنند.

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازار یابی و توسعه گردشگری خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: این گروه که شامل گردشگران روس از خردادماه در پی تفاهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با آژانس فدرال گردشگری روسیه آماده سفر به کشورمان بودند، با لغو ممنوعیت صدور روادید شب گذشته از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد تهران شدند.

وی افزود: قرار بود پس از فروردین 99 که تور آشنایی در ایران برگزار شده بود، رویدادهای گردشگری بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند که گسترش ویروس کرونا مانع این اتفاق شده بود.

اژدری درباره ورود گردشگران فرانسوی به کشور گفت: با لغو ممنوعیت صدور روادید و باز شدن مرزهای کشور به روی گردشگران خارجی، پس از ورود گردشگران از کشور روسیه، گردشگرانی از کشور فرانسه و در قالب گروهی 9 نفره از فرودگاه امام خمینی وارد خاک ایران شدند.

وی افزود: این تور فرانسوی طی 15 روز اقامت خود در ایران از مراکز و جاذبه‌های گردشگری تهران، همدان، کرمانشاه، اهواز، شیراز، یزد و اصفهان بازدید می‌کنند.

مدیر کل دفتر بازار یابی و توسعه گردشگری خارجی در ادامه با بیان این که معاونت گردشگری برنامه‌های بسیاری برای ورود گردشگر خارجی در دست داشت که با حوادث سال 98 در ایران و پس از آن همه گیری کرونا بهم خورد گفت: پس از گردشگران روس و فرانسوی، گردشگرانی از ترکیه به ایران خواهند آمد.

اژدری روند ورود گردشگر خارجی را از آبان‌ماه به کشور خوب ارزیابی کرد و گفت: اصلا تصور نمی ‌شد در همین آبان‌ماه چندین تور گردشگری خارجی به کشور بیایند. فکر می‌کردیم در آبان ماه باید رایزنی‌های اولیه برای ورود گردشگر را انجام دهیم که خوشبختانه این میزان ورودی نشان از علاقه گردشگران خارجی به ایران است.

وی در خصوص الویت بازار هدف گردشگری خارجی ایران، گفت: در این مدت شیوع کرونا تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام شده است؛ در الویت یک، کشورهای چین، عراق، ‌آذربایجان ترکیه و عمان قرار دارد. کشور چین هنوز مرزهای گردشگری‌اش را باز نکرده اما دیگر کشورها مرزهایشان را باز کرده اند.

اژدری کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان را الویت دوم ایران برای گردشگری خارجی اعلام کرد و گفت: در الویت سوم نیز کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، قطر، ‌کویت، ژاپن، کره جنوبی، قزاقستان و امارات هستند.

مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی افزود: هرچقدر مدیریت کنترل بیماری کرونا در کشورمان را به دیگر کشورها نشان دهیم آنها راغب به حضور گردشگرانشان در ایران هستند.





اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها