کد خبر: 522156
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۰
| |

قرنطینه کرونا باعث شد مصرف فست‌فود کم شود

بررسی‌های یک مطالعه بر روی بیش از 21 هزار خانوار ایرانی نشان داده که مصرف فست فود در دوران قرنطینه در خانوارهای ایرانی به شدت کاهش یافته است

قرنطینه کرونا باعث شد مصرف فست‌فود کم شود
کد خبر: 522156
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بررسی‌های یک مطالعه بر روی بیش از 21 هزار خانوار ایرانی نشان داده که مصرف فست فود در دوران قرنطینه در خانوارهای ایرانی به شدت کاهش یافته است. اگرچه ممکن است که این اتفاق را خوشایند بدانیم؛ اما این‌که چه غذاهایی جایگزین فست‌فودها در خانوارهای ایرانی شدند و همچنین پیامدهای کلی سلامتی آن، نیازمند مطالعات بیشتری است.

به‌گزارش ایسنا، همه‌گیری بیماری کووید-19 بسیاری از کشورها را مجبور کرد تا برای کنترل شیوع بیماری، قرنطینه جزئی یا کامل برقرار کنند. این قرنطینه‌ها، باعث محدودیت فعالیت بدنی در فضای باز و دسترسی به غذاهای تازه شده و استرس روانی را افزایش داده است. همین موارد می‌تواند بر عادات غذایی روزانه افراد تاثیر بگذارد.

همچنین افراد ممکن است به دلیل بیماری و استرس، میل به مصرف «غذاهای راحت» داشته باشند. اخبار ناخوشایند و برخی شایعات در مورد کووید-19 می‌تواند اضطراب، ترس و وحشت را در افراد تشدید کرده و ممکن است افراد برای مقابله با استرس، افسردگی و اضطراب و همچنین ایجاد احساس کاذب شادی، به سمت پرخوری و مصرف بیشتر غذاهای پرکالری و قندی بروند. از سوی دیگر همه‌گیری ممکن است عادات غذایی مثبتی از جمله صرف زمان بیشتر برای پخت‌وپز و کاهش مصرف فست‌فودهای ناسالم نیز به‌همراه داشته باشد.

از آن‌جا که تاثیر همه‌گیری بر رفتارهای غذایی و انتخاب‌های غذایی افراد در جمعیت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تغییراتِ فراوانی مصرف فست‌فود را در خانوارهای ایرانی در دوران قرنطینه، نسبت به قبل از همه‌گیری مورد بررسی قرار دادند و همچنین دلایل این تغییرات را نیز در یک نمونه از کل کشور، ارزیابی کردند.

این مطالعه بخشی از یک پیمایش توصیفی-تحلیلی مقطعی در سراسر کشور بود که با استفاده از پرسش‌نامه الکترونیکی آنلاین انجام شد. این پرسش‌نامه از 16 فروردین تا ششم اردیبهشت 1399 که ایران در قرنطینه قرار داشت، تکمیل شد. نامه‌ای رسمی از سوی اداره تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به معاونت‌های بهداشتی و درمانی و دفاتر تغذیه جامعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کل استان‌های کشور ارسال شد و از آن‌ها درخواست شد که لینک پرسش‌نامه را از طریق کارکنان بهداشت و تغذیه استان در میان جامعه تحت پوشش خدمات خود به اشتراک بگذارند. همچنین لینک پرسش‌نامه به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوب مانند تلگرام و واتساپ توزیع شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها