کد خبر: 522406
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو چه نتایجی داشت؟

کنفرانس 2هفته‌ای در اسکاتلند یک پیروزی بزرگ در حل‌وفصل قوانین مربوط به بازارهای کربن به همراه داشت اما نتوانست نگرانی‌های کشورهای آسیب‌پذیر را در مورد تامین مالی کشورهای ثروتمند که مدت‌ها وعده داده شده بود کاهش دهد.

اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو چه نتایجی داشت؟
کد خبر: 522406
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رهبران جهان و کارشناسان محیط‌زیست به طور گسترده از توافق آب‌وهوایی سازمان ملل که برای اولین بار سوخت‌های فسیلی را به عنوان محرک اصلی گرمایش جهانی هدف قرار می‌داد استقبال کردند. این در حالی است که عده‌ای از این توافق به دلیل عدم موفقیت کافی انتقاد کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در حالی که این توافق برای زنده نگه داشتن امید به محدود کردن گرمایش جهانی در دمای 1.5 درجه سانتی‌گراد مورد تشویق قرار گرفت بسیاری از 200 هیات ملی حاضر در اجلاس، آرزو داشتند که دستاورد بیشتری کسب کنند.

کنفرانس 2هفته‌ای در اسکاتلند همچنین یک پیروزی بزرگ در حل‌وفصل قوانین مربوط به بازارهای کربن به همراه داشت اما نتوانست نگرانی‌های کشورهای آسیب‌پذیر را در مورد تامین مالی کشورهای ثروتمند که مدت‌ها وعده داده شده بود کاهش دهد.

پیمان آب‌وهوایی گلاسکو با مداخله هند در آخرین لحظه و پیشنهاد استفاده‌ی کمتر از «حذف تدریجی» زغال‌سنگ و صرفاً «کاهش تدریجی» آن به تصویب رسید.

بوپندر یاداو، وزیر محیط‌زیست و آب‌وهوای هند، می‌گوید این تجدیدنظر منعکس‌کننده شرایط ملی اقتصادهای نوظهور است.

او به رویترز گفته که این پیمان، وضعیت زغال‌سنگ را مشخص کرده است اما در مورد نفت و گاز طبیعی سکوت کرده است: «ما در حال تبدیل شدن به صدای کشورهای در حال توسعه هستیم.»

یاداو با اشاره به این واقعیت که کشورهای ثروتمند در طول تاریخ بیشترین سهم گازهای گلخانه‌ای را منتشر کرده‌اند می‌گوید: «ما تلاش خود را برای ایجاد یک اجماع معقول برای کشورهای در حال توسعه و عدالت زیست‌محیطی انجام دادیم.»

جان کری، فرستاده محیط‌زیست ایالات متحده، گفته است دولت‌ها چاره‌ای جز پذیرش تغییر زبان زغال‌سنگ هند ندارند. او می‌گوید: «اگر این کار را انجام نمی‌دادیم، توافقی حاصل نمی‌شد.»

ژائو یینگمین، مذاکره‌کننده چینی، می‌گوید بزرگ‌ترین موفقیت این اجلاس «نهایی کردن کتاب قوانین» بود: «اکنون می‌توانیم اجرای آن و ارائه آن بر اساس اجماع به‌دست‌آمده را آغاز کنیم.»

با این حال، برخی از کشورهای فقیر از این پیمان ناامید مانده‌اند که به گفته خودشان، نگرانی‌هایشان را در مورد «تلفات و خسارت» برطرف نکرده است.

این موضوع به تخریب ناشی از آب‌وهوای غیرمعمول اشاره دارد که اکنون به کشورهای آسیب‌پذیر بسیار سخت‌تر و بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد ضربه می‌زند.

تینا استگ، فرستاده محیط‌زیست از جزایر مارشال، توضیح می‌دهد: «این بسته کامل نیست. تغییر زغال‌سنگ و نتیجه ضعیف در موضوع تلفات و خسارت یک ضربه است. با این حال، عناصر بسته گلاسکو یک راه نجات برای کشور من هستند. ما نباید بردهای مهمی را که در این بسته گنجانده شده است نادیده بگیریم.»

فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی، گفت که هدف یک و نیم درجه سانتی‌گراد گلاسکو را «ضربه خورده، کبود، اما زنده» نگه داشت. این رهبر از مذاکره‌کنندگان اقیانوس آرام برای «تلاش قهرمانانه» در Cop26 به منظور ایمن کردن مسیری دور از یارانه زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی در توافق نهایی تشکر کرد.

او در صفحه توییترش نوشته است: «مصالحه‌ای که ما انجام داده‌ایم تنها در صورتی به حساب می‌آید که کشورها اکنون به آن عمل کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها