کد خبر: 522481
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۴:۴۴:۵۵
| |

سازمان هواشناسی هشدار داد:

کاهش دما در نیمه شمالی کشور

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ هوای سرد همراه با کاهش نسبی دما به‌ویژه در نیمه شمالی کشور هشدار داد و توصیه‌هایی را در حوزه کشاورزی ارایه کرد.

کاهش دما در نیمه شمالی کشور
کد خبر: 522481
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۴:۴۴:۵۵

اعتمادآنلاین| سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده با اشاره به کاهش نسبی دما است: احتمال یخ‌زدگی محصولات و وارد شدن خسارت به ادوات و ماشین آلات کشاورزی چهارشنبه (26 آبان ماه) برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی استانهای البرز، تهران، سمنان، جنوب استانهای گیلان، مازندران، نیمه شرقی استان‌های کرمانشاه، لرستان و غرب اصفهان و پنج‌شنبه (27 آبان ماه) برای استان‌ها خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان، شمال فارس و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا،در این شرایط وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و آسیب به دام‌ها دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی به صاحبان مزارع و باغات نسبت به تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی مانند فروت ست و کودهای اسید آمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر مثل پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون، خودداری از انجام هرس درختان، خودداری از مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، تسریع در برداشت مرکبات در استان‌های شمالی، تسریع در برداشت سیب‌زمینی در استان های کردستان و آذربایجان شرقی توصیه می‌کند.

از توصیه‌های هواشناسی به صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها می‌توان بخ تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و به صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها می‌توان اشاره کرد.

صاحبان استخرهای پرورش ماهی خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما و شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها و عشایر و زنبورداران عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلونی ‌ا جهت زمستان گذرانی و عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده را مد نظر قرار دهند.

از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما می‌توان اشاره کرد.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها