کد خبر: 522582
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۱:۵۳:۴۱
| |

خروج جاده از پارک ملی کلاه قاضی، مرهمی بر دل‌های نگران فعالان محیط زیست؛

تیغِ تیزِ آزادراه شرق، گلوی کلاه قاضی را نمی‌خراشد

اواسط آبان ماه سال جاری، بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، کنارگذر شرق اصفهان که از دهه 80 مسکوت مانده بود، سر زبان‌ها افتاد و صحبت‌هایی از تکمیل این آزادراه با عبور از منطقه حفاظت‌شده کلاه قاضی در جنوب اصفهان مطرح شد که نگرانی فعالان محیط‌زیست را از این تصمیم به دنبال داشت.

تیغِ تیزِ آزادراه شرق، گلوی کلاه قاضی را نمی‌خراشد
کد خبر: 522582
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۱:۵۳:۴۱

اعتمادآنلاین| تفاهم‌نامه تأمین مالی، اجرا و بهره‌برداری طرح آزادراه شرق اصفهان، میان وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگان در سال 94 منعقد شده و دو بخش این آزادراه در سال 99 به بهره‌برداری رسیده، بخش سوم و پرحاشیه این آزادراه ملی در همین سال تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش ایسنا،این کنارگذر در چند بخش، آزادراه نطنز_کاشان_اصفهان را به آزادراه اصفهان-شیراز وصل می‌کند و بخش نهایی آن پیش از شروع آزادراه اصفهان_شیراز، باید از مناطق حساس زیست‌محیطی «زاینده‌رود در دل شهر» و «رشته‌کوه‌های حساسَ جنوب شهر» عبور کند.

طرح پیشنهاد شده برای عبور از بخش جنوبی، به منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیستی کلاه قاضی می‌رسد و در خبرها آمده است که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان هم با این طرح موافقت کرده!


در همین رابطه بهروز ستایش_رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید گذر این آزادراه از کلاه قاضی عنوان کرده بود «این آزادراه از زیستگاه‌های حساس و بکر پارک ملی عبور نمی‌کند و به‌موازات مسیر و ترانشه موجود بازطراحی شده است.»

پس از انتشار خبر موافقت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بعد از سال‌ها مقابله گروهی از فعالان محیط‌زیست، فعالان درخواست تغییر نظر در این مورد را داشتند و نهایتاً این اداره کل در جهت هم‌اندیشی و در پاسخگویی به مطالبات مردمی نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کرد تا با بازنگری پروژه کنارگذر شرق اصفهان با منتقدین گفت‌وگو کند.

این جلسه صبح روز یکشنبه- 23 آبان ماه، با حضور کارشناسان دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، مجری احداث و بهره برداری پروژه کنارگذر شرق اصفهان، مشاور زیست محیطی پروژه، جمعی از همیاران و فعالان محیط زیست استان و نمایندگی سمن‌های زیست محیطی و مدیرکل، معاونت محیط طبیعی و رئیس اداره محیط طبیعی محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

به گفته یکی از حاضرین این جلسه، قرار بود نتیجه نشست پس از انعکاس به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، تعیین‌کننده سرنوشتِ مخاطرات زیست‌محیطی پروژه بر روی پارک ملی کلاه قاضی باشد، اما در اثنای اتمام جلسه بود که یک خبرگزاری، رسالت فعالان و اعضای دولتی و غیردولتی حاضر در جلسه را یک‌تنه انجام داد! و مکاتبه‌ای که سال‌ها در کش‌وقوس بین سازمان محیط‌زیست و کارشناسان آن و به اذعان مجریان پروژه حدود 14 سال به طول انجامیده بود و خون به دل مجریان پروژه کرده بود، بالاخره در خبر نگاشته شد!

خوشه عظیم پور-فعال محیط زیست، به ایسنا گفت: دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در حرکتی ناگهانی و بی‌نظیر پروژه کنارگذر شرق اصفهان را نیاز به بررسی مجدد دانست و در بخشی از آن تصریح به خروج جاده از پارک ملی کلاه قاضی کرد. مژده‌ای که ما فعالان محیط‌زیست از شنیدنش بسیار خرسند و امیدوار شدیم، اما جالب آنکه مکاتبه پیش از اینکه به اداره کل محیط‌زیست اصفهان ارسال شود به یک خبرگزاری ارسال شده بود، به‌طوری‌ که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و رئیس و کارشناسان اداره پارک‌های ملی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هم که در جلسه حضور داشتند از این مکاتبه اظهار بی‌اطلاعی و تحیر کردند.

این فعال محیط‌زیستی ادامه داد: آن‌قدر می‌دانم که در این وانفسای محیط‌زیست کشور فرصتی برای چانه‌زنی بر سر بازی‌های سیاسی نداریم و پیش از آنکه بیش از این دیر شود باید فضای رسانه‌ای و جامعه مدنی همسو و همگام با سازمان حفاظت محیط‌زیست تمام‌قد و با تمام قوا در مقابل مخربان محیط‌زیست بایستند.

وی در خصوص جلسه برگزار شده نیز گفت: نقدها و پیشنهادها فعالان محیط‌زیست و جمعی از اعضای سمن‌ها برای برون‌رفت از مشکلات احتمالی ناشی از عملیات عمرانی پروژه عنوان و سپس گزارش رئیس طرح‌های زیربنایی استان و مجری پروژه در خصوص ضوابط و استانداردهای احداث آزادراه شرق اصفهان ارائه شد.

عظیم پور افزود: گزارش مشاور زیست‌محیطی پروژه نیز حاکی از ارائه راهکارهایی جهت برون‌رفت از مشکلات پیش‌آمده احتمالی بر حیات‌وحش منطقه در اثر احداث جاده بود، هرچند راهکارهای ارائه‌شده چندان هم عملیاتی و اجرایی به نظر نمی‌رسیدند و تجربه نشان داده که در نهایت منظور نهایی را تأمین نمی‌کنند، اما به‌واقع مرهمی بود بر دل‌های نگران فعالان از به مخاطره افتادن وضعیت حیات‌وحش منطقه.

بسیاری از فعالان محیط‌زیستی معتقدند، مسیرهای جایگزینی برای ادامه این کنارگذر وجود دارد و به‌هیچ‌عنوان نباید توجیهاتی برای گذر جاده از پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده کلاه قاضی در نظر گرفته شود، آینده این آزادراه در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده و به نظر می‌رسد بهتر است عوامل احداث این آزادراه ملی علاوه بر اینکه رسانه و فعالان محیط‌زیست را در جریان تصمیمات پیش رو بگذارند، مشاوره‌های بیشتری برای بررسی گزینه‌های ممکن اتخاذ کنند.

پیش‌تر معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مصاحبه‌های منتشرشده عنوان کرده بود «هیچ پروژه‌ای را بدون مطالعات زیست‌محیطی اجرا نمی‌کنیم» و «ملزم به رعایت الزامات محیط‌زیستی در پروژه ملی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان هستیم».

در حال حاضر فعالان محیط‌زیست امیدوارند با توجه به اینکه ابلاغیه مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق، پیش از دریافت توسط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به دست خبرنگار یکی از خبرگزاری ها رسیده بود، این ابلاغیه در زمان مناسب به دست اداره کل راه و شهرسازی استان رسیده باشد و تیغِ تیزِ آزادراه کنارگذر شرق، زیستگاه حیوانات کلاه قاضی را نخراشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها