اعلام محکومیت متهمان پرونده بانک تجارت کرمان

پرونده وزیر وقت نفت درباره کرسنت در حال رسیدگی است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: حکم پرونده مجرمان بانک تجارت استان کرمان صادر شد. علی اکبر عمارت‌ساز به همراه 22 نفر دیگر حکم محکومیت گرفتند.

پرونده وزیر وقت نفت درباره کرسنت در حال رسیدگی است
کد خبر: 522783
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۵ ۱۲:۳۱:۳۲

اعتمادآنلاین| سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز خود گفت: در جریان انعقاد قرارداد کرسنت سواستفاده‌هایی صورت گرفته و محتوای قرارداد به نفع کشور ما نبوده است.

به گزارش تسنیم،وی افزود: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات در همان زمان (سال 86) در ارتباط با سوءاستفاده‌های صورت گرفته و مفاد قرارداد به دستگاه قضائی گزارشی ارسال کردند. پرونده‌ای در مورد اعضای هیات مدیره شرکت نفت، افرادی که با آن‌ها مرتبط بودند و وزیر وقت نفت تشکیل می‌شود. حکم این پرونده صادر، اما اجرا نشده است.

خدائیان یادآور شد: در ارتباط با بخشی از پرونده که مفتوح باقی مانده بود در مورد وزیر وقت و اعضای هیات مدیره و اعضای شرکت مدیره نفت پرونده به دادگاه ارسال شده و در دادگاه مطرح رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد بانک سرمایه گفت: در یک پرونده بیش از 53 نفر به اتهامات متعدد از 5 سال تا 20 سال محکومیت پیدا کردند و حکم آن‌ها قطعی شده و در حال اجراست. در پرونده دیگر اخیرا محاکمه آن به اتمام رسید 33 نفر در این پرونده متهم هستند و قاضی در حال انشای رأی است.

خداییان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چند درصد از آرای دادگاه‌های استجازه در دیوان عالی نقض شده است و اینکه آیا تمام محکومان پرونده بانک سرمایه در زندان هستند؟ گفت: اگر پرونده‌ای در دادگاه‌های ویژه رسیدگی می‌شود و در دیوان عالی نقض می‌شود ایرادی بر استجازه وارد نیست. درصد احکامی که توسط دیوان عالی کشور در رابطه با دادگاه‌های ویژه نقض می‌شود پایین است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره حکم قصاص یک محیط‌بان گفت: محیط‌بان کرمانشاهی در محیطی غیر از منطقه حفاظت شده مرتکب قتل شده است. این فرد در منطقه مسکونی به افرادی که سلاح نداشته‌اند شلیک کرده است. مأموران جانشان در خطر نبوده است. چنانچه اعتراضی به حکم داشته باشند در مراجع بالاتر به آن رسیدگی خواهد شد.

وی درباره سرنوشت پرونده نگین غرب گفت: در پرونده نگین غرب بیش از 15 هزار مالباخته داشتیم. بیش از 2800 آپارتمان را تکمیل کرده و یا در حال احداث بودند. در این پرونده هدف این بود از خسارت به مالباختگان جلوگیری شود. حدود هزار و 760 واحد تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان سال مابقی واحدها در اختیار مالباختگان قرار گیرد. بیش از 10 هزار و 500 نفر به صورت نقدی جبران خسارت شدند. 367 نفر از گرفتن وجهی که به آن‌ها اختصاص داده شده خودداری کردند. سه نفر در این پرونده محکومیت پیدا کردند، دو نفر به 20 سال حبس و یک نفر به 12 سال حبس محکوم شده است. دو نفر آزاد هستند که به جبران خسارت مالباختگان کمک می‌کنند.

خداییان درباره پرونده شهر جدید صدرا گفت: مدیرعامل شهر جدید صدرا در استان فارس و تعدادی از اعضای هیات مدیره

این شهر به اتهام تبانی در معاملات دولتی، ارتشا، پولشویی و ... تحت تعقیب قرار گرفتند. در خصوص مدیرعامل و دو نفر دیگر به این اتهامات قرار بازداشت موقت صادر شده و در بازداشت هستند. سه نفر دیگر از متهمان با قرار وثیقه به علت عجز از تودیع وثیقه در بازداشت هستند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه آیا امکان استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانی‌هایی همچون شبنم نعمت زاده و حسین فریدون وجود دارد؟ گفت: استفاده از پابند الکترونیکی دارای شرایطی است و اینگونه نیست همه جرائم و مجازات‌ها مشمول این قانون باشند. افراد نامبرده مشمول نظارت الکترونیکی نیستند. طبق آمار سازمان زندان‌ها در سال 1400 بیش از 2500 نفر از پابند الکترونیکی استفاده کرده‌اند. دادسرای تهران هم می‌گوید حدود هزار و 424 نفر تحت نظارت الکترونیکی قرار گرفته اند. هم اکنون 532 نفر تحت نظارت الکترونیکی هستند که طبیعتا یک اقدام مثبتی است برای جرایمی که خیلی مهم نباشند از این نهاد استفاده کنیم.

وی درباره اینکه چه میزان اموال به بیت‌المال بازگشته است گفت: بیش از 70 هزار میلیارد تومان از اموال متهمان دانه درشت وصول و به بیت المال برگشته است. محمد هادی رضوی بخشی از رد مال خود را نقدی پرداخت کرده و دو فقره پلاک ثبتی معرفی کرده است. با احتساب پلاک‌های ثبتی، رد مال او به پایان می‌رسد. شبنم نعمت زاده تاکنون 63 میلیارد تومان رد مال کرده است و بقیه در حال وصول است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: حکم پرونده مجرمان بانک تجارت استان کرمان صادر شد. علی اکبر عمارت‌ساز به همراه 22 نفر دیگر حکم محکومیت گرفتند. عمارت ساز به 74 سال حبس محکوم شده که مجازات اشد برای او که 20 سال است اجرا خواهد شد. شمسی تقی پور به 74 سال حبس محکوم شده که اشد آن 20 سال اجرا خواهد شد. محکومیت مجید زنگی آبادی زاده 34 سال و 6 ماه حبس است و اشد آن که بیست سال حبس است اجرا خواهد شد. محمود تیکدارینژاد مجموعا به 74 سال حبس محکوم شده که اشد آن بیست سال حبس اجرا خواهد شد.

خدائیان گفت: دولت در زمینه سازمان اموال تملیکی همکاری بسیار خوبی دارد. امیدواریم دیگر شاهد وضعیت نابسامان کالاها چه در گمرک و چه در انبارها نباشیم. هنوز پرونده‌ای در خصوص قصور و کوتاهی مسئولان در سازمان اموال تملیکی تشکیل نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: وصول مطالبات بانکی در وهله اول به عهده بانک‌هاست و تاکنون اقدامات خوبی در جهت کمک

به وصول مطالبات صورت گرفته است.

وی افزود: مبالغ کلانی تاکنون وصول و برخی کاملا تسویه کرده‌اند و ظرف دو سال گذشته 49 هزار میلیارد تومان از طریق اجراییه ثبتی وصول کرده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها