با دستور رئیس‌جمهور؛ ترخیص خودروهای وارداتی جدی شد

با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک، پیش نویس پیشنهادی از سوی گمرک ایران جهت تصویب در هیات وزیران، به وزارت اقتصاد ارائه شده تا در هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تصویب، مهلت شش ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودروهای رسوبی قرار می‌گیرد تا طبق ضوابط تعیین شده نسبت به ترخیص اقدام کنند.

با دستور رئیس‌جمهور؛ ترخیص خودروهای وارداتی جدی شد
کد خبر: 523359
|
۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جریان تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک به 12 هزار و 261 خودرویی که طی سال های گذشته وارد گمرک و بنادر شد ولی به دلیل تغییر سیاست دولت و ممنوعیت واردات امکان ترخیص پیدا نکرد، برمی‌گردد که در نهایت بعد از چند دوره مصوبه هیات دولت ، 10 هزار و 12 دستگاه ترخیص و 2249 دستگاه باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، در دولت سیزدهم بار دیگر تعیین تکلیف این خودروها مطرح شد و گمرک نیز چندی پیش گزارشی از وضعیت خودروهای رسوبی به وزارت اقتصاد ارائه کرد. این در حالی است که به تازگی با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری جدی برای تعیین تکلیف این خودروها، گمرک ایران، پیش نویس مصوبه برای ترخیص خودروهای رسوبی را آماده و به وزارت اقتصاد ارائه کرد تا در دولت مطرح شود.

ثبت سفارش باید باز شود

پیش‌نویس پیشنهادی برای تصویب در هیات وزیران که از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران - به اسماعیلی-مشاور وزیر اقتصاد - ارائه شده است، بر لزوم باز شدن ثبت سفارش برای تعیین تکلیف بخش زیادی از این خودروها تاکید دارد؛ به طوری که اعلام شده است ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری که تا تاریخ 16 دی ماه 1397 دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق ویژه و آزاد هستند به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع خواهد بود، بنابراین کلیه ثبت سفارش های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیربانکی لغو خواهد شد.

خودروهایی که تا 16 دی ماه 1397 دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌ است نیز با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه نیما و با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص است و هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع خواهد بود.

سود بازرگانی 40 درصد مازاد برای ترخیص

همچنین اعلام شده است خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.

امکان ترخیص بالای 2500 سی سی نیست مگر...

درمورد خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی نیز با تاکید بر اینکه امکان ترخیص وجود ندارد، موارد استثنا مطرح و تاکید شده است خودروهای سواری مربوط به جانبازان طبق مصوبه بهمن ماه 1387 و اصلاحات بعدی آن که تا شهریور ماه 1393 وارد گمرک شده و دارای ثبت سفارش هستند، از این موضوع مستثنی بوده و امکان ترخیص خواهند داشت.

امکان ورود بالای 2500 سی سی به مناطق آزاد

در مناطق آزاد نیز ترخیص خودروهای سواری بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور 2500 سی سی که تا 31 مرداد 1397 برای آن ها توسط مناطق آزاد قبض انبار صادر شده با رعایت مقررات مربوطه،جهت شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده در مناطق آزاد قابل ترخیص است.

ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی مشمول قید زمان نیست

در حالی مهلت تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای رسوبی شش ماه تعیین شده که خودروهای دارای پرونده قضایی را از لحاظ زمانی در بر نمی‌گیرد؛ به طوری که در پیش نویس آمده انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آن ها از سوی مرجع رسیدگی کننده صادر می‌شود مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و با رعایت مقررات ترخیص می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها