یک اظهار نظر درباره طرح آموزش زبان‌های محلی در مدارس

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص تصویب طرح آموزش زبان‌های محلی در مدارس، گفت: در حال حاضر برای آموزش زبان فارسی مشکلاتی وجود دارد که هنوز حل نشده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است این مساله کمی سر و سامان داده شود و بعد به دنبال اجرای طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی رفت.

یک اظهار نظر درباره طرح آموزش زبان‌های محلی در مدارس
کد خبر: 523818
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۴:۱۸:۰۹

اعتمادآنلاین| دکتر داوود پورمظفری در خصوص تصویب طرح آموزش زبان‌های محلی در مدارس، با اشاره به اهمیت آموزش زبان فارسی به کودکان، اظهار کرد: اوایل دولت آقای روحانی، طرحی با عنوان تدریس زبان‌های محلی و قومی تصویب و در سطح آموزش عالی اجرا شد و در این راستا در دانشگاه تبریز رشته زبان آذری و در دانشگاه کردستان زبان کردی تاسیس شد و مجلات علمی برای آن‌ها در نظر گرفته شد؛ همه این‌ها در مقطع کارشناسی است. در خصوص زبان عربی نیز رشته زبان و ادبیات عربی از دوره متوسطه اول تا دانشگاه تدریس می‌شود.

به گزارش ایسنا،وی افزود: وضعیت آموزش زبان در استان خوزستان کمی متفاوت است؛ قرار شد در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز کارگروهی در سطح استانداری خوزستان تشکیل شود و ما نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم. بخشی از دانش‌آموزان عرب‌زبان در صورتی که زبان فارسی را یاد نگیرند و وارد پایه اول شوند، ممکن است دچار افت تحصیلی شوند؛ به دلیل این‌که برای یادگیری زبان فارسی نیاز به زمان دارند و منابع درسی قرار است سواد خواندن و نوشتن را به دانش‌آموزان یاد دهد یعنی با این فرض که دانش‌آموز، زبان فارسی را می‌داند.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در حال حاضر کتاب‌های درس پایه اول برای دانش‌آموزان کرد، ترک، عرب، بلوچ و... که تنها زبان مادری را می‌دانند، مناسب نیستند. این دانش‌آموزان در وهله اول باید ربان فارسی را یاد بگیرند و بعد به مرحله خواندن و نوشتن برسند.

وی افزود: برای اینکه به کودکانی که تنها زبان مادری را می‌دانند کمک کنیم، بدون اینکه آسیبی به زبان مادری آن‌ها وارد شود، طرحی ارائه داده‌ایم و طرح ما نیازمند همکاری با آموزش و پرورش است. در این طرح، آموزش و پرورش به صورت نمونه برخی از مناطقی که کودکان چند زبانه دارند را به ما معرفی می‌کند و کودکان، تحت آموزش زبان فارسی در دوره پیش‌دبستانی قرار می‌گیرند؛ در این صورت پیشرفت چشمگیری در تحصیل خواهند داشت و علاوه بر این، استعدادهای تحصیلی این کودکان شکوفا می‌شود.

پورمظفری گفت: اجرای طرح آموزش زبان فارسی به کودکان، باعث کاهش بازماندگی از تحصیل و افت تحصیلی می‌شود. یکی از مشکلات آموزش و پرورش خوزستان و دیگر استان‌های دو زبانه در قیاس با استان‌های مرکزی، افت تحصیلی است، در حالی که استان‌های مرکزی در این خصوص مشکل کمتری دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای آموزش زبان فارسی مشکلاتی وجود دارد که هنوز حل نشده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است این مساله کمی سر و سامان داده شود و بعد به دنبال اجرای طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی رفت.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: آموزش زبان‌های محلی و تقویت آن‌ها برای زنده نگه داشتن این زبان‌ها کار بسیار ارزشمندی است اما نباید به گونه‌ای باشد که زبان رسمی کشور رها یا تضعیف شود. این دو می‌توانند در کنار هم باشند بدون این‌که به هم آسیب برسانند؛ کما این‌که همیشه در کنار هم بوده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها