کد خبر: 523935
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۱۲:۴۰:۴۱
| |

از نظارت فامیل رییس تا محرومیت ملی‌پوش بسکتبال/ طباطبایی: شماره حساب بدهید!

رییس فدراسیون بسکتبال ایران، در گفت‌وگویی تفصیلی درباره همه حواشی ایجاد شده برای این رشته دانشگاهی در چند ماه اخیر صحبت کرد.

از نظارت فامیل رییس تا محرومیت ملی‌پوش بسکتبال/ طباطبایی: شماره حساب بدهید!
کد خبر: 523935
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۱۲:۴۰:۴۱

اعتمادآنلاین| در یک تا دو ماه گذشته، فدراسیون بسکتبال ایران در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل کمیته انضباطی درباره قراردادهای بازیکنان لیگ برتری، عملکرد ضعیف تیم ملی بانوان در رقابت‌های دسته دو کاپ آسیا، دعوت نشدن ملی‌پوشان به تیم ملی به‌خاطر مسائل انضباطی و ... دارای حواشی بوده است.

به گزارش ایسنا،به همین منظور گفت‌وگویی را با رامین طباطبایی، رییس فدراسیون بسکتبال ترتیب داده است که در ادامه مشروح صحبت‌های او را می‌خوانید.

در بسکتبال، بانوان بودجه ندارند

طباطبایی درباره شرایط تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در رقابت‌های کاپ دسته دوم آسیا توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید این تیم ملی ما بعد از 47 سال به مسابقات بین‌المللی اعزام شد و در گروه b رقابت‌ها حضور داشت. با توجه به شرایط لیگ بانوان که تازه در حال رونق است، به نظرم تیم ملی عملکرد مثبتی داشت. ما سعی کرده‌ایم در بخش بسکتبال 5 به 5 بانوان نیز رشد قابل توجهی داشته باشیم، اما همان‌طور که می‌دانید شرایط در این زمینه ویژه است. در این بخش ما تاکنون مسابقات بین‌المللی نداشته‌ایم، اما مربی تیم ملی بانوان نیز تلاش کرد با همه این شرایط بهترین تدارکات و وضعیت را برای تیم فراهم کند.

او افزود: با توجه به شرایط و پتانسیل تیمی که در اختیار داشتیم، واقعا می‌خواستیم قبل از مسابقات اردن در ترکیه چند مسابقه تدارکاتی برگزار کنیم، اما چون مشکلات عدیده‌ای از جمله بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پرواز وجود داشت، نتواسنتیم این اعزام را انجام دهیم. در حقیقت نگران بودیم که بازیکنان ما به کرونا مبتلا شوند و دیگر نتوانیم در اردن حاضر شویم، ضمن این که مشکلات اساسی مانند مسائل مالی نیز وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد. ما برای بسکتبال بانوان بودجه در اختیار نداریم و اگر هم اتفاقی می‌افتد از بودجه آقایان برای این حوزه استفاده می‌کنیم. ما تا سال 2018 بودجه‌ای تحت عنوان بودجه بسکتبال بانوان نداشتیم و فقط در بخش مردان بود که به ما بودجه تعلق می‌گرفت.

رییس فدراسیون بسکتبال توضیح داد: نسبت به سال 96 که بنده به فدراسیون آمدم در حال حاضر هزینه‌ها 10 برابر شده است و ما برای هر بازی تدارکاتی نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه لازم داریم، اما این بودجه در اختیار فدراسیون نیست. از زمانی که لباس بانوان ما برای حضور محجبه در مسابقات تایید شد، بودجه ما افزایش نیافته است و ما در حال حاضر نیز از بودجه آقایان برای بخش بانوان استفاده می‌کنیم. البته با توجه به همه مشکلات، از نظر من عملکرد بانوان ما نوسان چندان زیادی نداشت و نزدیک به رقیبان خود بودیم، اما اگر قرار است رشد بیش‌تری را در این زمینه شاهد باشیم و با تدارکات کامل‌تری عازم مسابقات شویم، نیاز است که بودجه فدراسیون بسکتبال افزایش یابد.

شجاعی مشکلات شخصی داشت که با تیم اعزام نشد

او در پاسخ به این سوال که چرا نایب رییس بانوان فدراسیون، در چنین مسابقات مهمی به همراه تیم ملی بسکتبال بانوان نبود و در آمریکا حضور داشت؟ تصریح کرد: ما با خانم شجاعی صحبت کردیم و ایشان نیز دوست داشتند که در این مسابقات با تیم ملی عازم اردن شوند، اما ایشان اصرار کردند که بنا بر مشکلات شخصی و مسائل کاری که دارند به اجبار باید عازم سفر شوند که دیگر نتوانستیم او را قانع کنیم. طبیعی بود که ایشان برای رسیدگی به مسائل شخصی خود عازم سفر شوند، در غیر این صورت ما خیلی دوست داشتیم که نایب رییس ما کنار تیم ملی باشد.

خواهرزاده‌ام بدون حقوق به فدراسیون کمک می‌کند

طباطبایی در واکنش به این پرسش که چرا خواهرزاده او کارهای بازسازی سالن بسکتبال آزادی را بر عهده گرفته است و آیا او در این انتخاب دست داشته است؟ توضیح داد: به هر حال از زمانی که ما وارد فدراسیون شدیم زیرساخت‌ها مشکل داشت و نیاز بود شرایط بهتری را از نظر خوابگاه، اتاق‌ها و ... ایجاد کنیم. به همین منظور تصمیم گرفتیم با یک پیمانکار قرارداد امضا کرده و مسوولیت ترمیم سالن را به او بسپاریم و البته این که پیمانکار از اقوام من نیست و این ادعا کاملاً اشتباه است، زیرا ایشان (خواهرزاده طباطبایی) به عنوان ناظر در این زمینه مشغول‌اند و تنها بحث نظارت را بر عهده دارند.

او ادامه داد: با توجه به تجربه و مهارتی که ایشان در این زمینه داشتند، از او خواستیم تا بدون جیره و مواجب در کنترل بهتر کارهای بازسازی به فدراسیون کمک کند که انصافاً هم تا کنون بدون هیچ چشم داشتی و 24 ساعته به ما کمک کرده‌اند. دلیل انتخاب ایشان حقوق یا مزایای خاصی نیست و به نظرم این صحبت‌ها کمی حاشیه پراکنی است.

بخشش محرومیت جمشیدی طبق اساسنامه بود

رییس فدراسیون بسکتبال، در مورد بخشیده شدن محرومیت محمد جمشیدی و اعتراض باشگاه شیمیدر نسبت به این موضوع نیز گفت: کمیته انضباطی کاملاً مستقل است و فدراسیون نمی‌تواند در امور این کمیته دخالت کند. در جلسه اولی که برای پرونده آقای جمشیدی و باشگاه شیمیدر برگزار شد، دو ماه محرومیت و حدوداً 100 تا 150 میلیون تومان جریمه نقدی برای آقای جمشیدی مقرر شد، اما این رای تا زمانی که باشگاه گرگان و جمشیدی اعتراض نمی‌کردند قطعی بود. پس از اعلام رای باشگاه گرگان و جمشیدی تقاضای تجدید نظر کردند که رای برگشت.

او افزود: نظر باشگاه گرگان این بود که اگر اشتباهی هم باشد خطای بازیکن است و نباید باشگاه گرگان متضرر شود که الحق تقاضای درستی بود. کمیته انضباطی گفت این تقاضای باشگاه گرگان را می‌پذیرد و نباید آن‌ها متضرر شوند، به همین دلیل با قوانینی که طبق اساسنامه فدراسیون در زمینه مسائل حقوقی است محرومیت آقای جمشیدی بخشیده و جریمه 200 میلیون تومانی برای او در نظر گرفته شد.

شیمیدر شماره حساب بدهد پول را واریز می‌کنیم

طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا فدراسیون این 200 میلیون تومان را به حساب باشگاه شیمیدر پرداخت نکرده است؟ توضیح داد: باشگاه گرگان به فدراسیون اعلام کرد که بهتر است ما به جای پرداخت کردن پول به حساب باشگاه شیمیدر این پول را به حساب فدراسیون واریز کنیم تا پس از آن مبلغ تعیین شده از طریق فدراسیون به باشگاه شاکی یعنی شیمیدر پرداخت شود. از زمان پرداخت جریمه ما نامه رسمی به باشگاه شیمیدر زدیم تا یک شماره حساب رسمی به ما اعلام کنند که بتوانیم پول را واریز کنیم، اما تاکنون اقدامی را انجام نداده‌اند و حتی شفاهی نیز به فدراسیون اعلام کردند ما برای پول شکایت نکرده‌ایم. قطعاً اگر باشگاه شیمیدر شماره حسابی ارائه کند ما پول را بدون کم و کسری واریز خواهیم کرد.

شیمیدر خودش در قراردادها خلاف کرده است

رییس فدراسیون بسکتبال گفت: البته خود باشگاه شیمیدر نیز در قراردادهایی که بسته مشکلات حقوقی دارد و به نوعی قراردادهای آن‌ها خلاف قوانین است. مبالغی که در قراردادهای داخلی و قراردادهای ارائه شده آن‌ها به فدراسیون وجود دارند با یکدیگر حدود 40 درصد تفاوت دارند که بهتر است چنین مشکلاتی در آینده برای قراردادها وجود نداشته باشد.

مهرام رضایت داد که ارسلان بخشیده شد

او درباره نحوه بخشده شدن محرومیت ارسلان کاظمی نیز گفت: در مورد رای ارسلان کاظمی نیز باید بگویم باشگاه مهرام رضایت داد و فقط خسارت خود را از آقای کاظمی گرفت تا این موضوع برطرف و محرومیت ایشان بخشیده شود.

تیم ملی بانوان از 6 تیم بسته شده بود

رییس فدراسیون بسکتبال هم‌چنین درباره انتخاب شدن ملی‌پوشان تیم بانوان تنها از دو تیم لیگ برتری مهرام و شیمیدر نیز گفت: واقعیت این است که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد، چون موقعی که تیم ملی بسته شد خرداد ماه بود و بازیکنان هم از شش باشگاه انتخاب شده بودند. این تیم پیش از لیگ جدید بسته شده بود و بازیکنانی که برای لیگ جدید با مهرام قرارداد بسته بودند، در دقایق آخر به دلیل انصراف مهرام از لیگ بدون تیم بودند و به همین دلیل روی تیم شیمیدر متمرکز شدند. از نظر من دلیل این که می‌گویند بازیکنان تنها از دو تیم بودند این است و چیز دیگری نیست.

عملکرد عسل پورحیدری باید بررسی شود

او در مورد انتقادهای شدید از عملکرد و انتخاب عسل پورحیدری (دختر نایب رییس بانوان فدراسیون) برای حضور در تیم ملی نیز گفت: تا حدودی نگاه‌ها روی خانم پورحیدری زیاد شده است. در واقع باید ببینیم سرمربی تیم ملی با چه دیدگاهی او را انتخاب کرده که به نظر من طبق شنیده‌ها و آمار در لیگ، او بازیکن قابلی است، اما اگر هم قرار است در مورد ایشان نظر دهیم باید با بررسی‌ها و خواستن پاسخ از سرمربی تیم ملی به نتیجه برسیم.

تدارکات تیم عکاسی بلد بود و از او کمک گرفتیم

رییس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سوال که چرا یک عکاس، در بخش تدارکات تیم ملی بانوان نیز حضور داشت؟ توضیح داد: فردی که با تیم اعزام شده بود توانایی و مهارت عکاسی هم داشت، به همین دلیل سعی کردیم با کاهش تعداد افراد اعزامی از او به عنوان تدارکات و عکاس استفاده کنیم. ضمن این که فرد انتخاب شده قبلاً نیز در زمینه عکاسی فعال بوده است.

رعایت اخلاق اولویت فدراسیون بسکتبال است

طبق خبرهای منتشر شده، سینا واحدی، ملی‌پوش بسکتبال ایران به دلیل درگیری لفظی با خواهرزاده رییس فدراسیون (ناظر پروژه بازسازی سالن بسکتبال آزادی) از تیم ملی خط خورده است. طباطبایی در این مورد نیز گفت: آن چیزی که برای ما ارزش زیادی دارد مسائل اخلاقی است. مسائل فنی بسیار مهم است، اما از نظر اخلاقی نیز ما در فدراسیون وظیفه داریم شرایط را بهبود ببخشیم. رعایت اخلاق از مهم‌ترین اصل‌هایی است که ما در دوره 4 ساله اخیر فدراسیون به آن پرداخته‌ایم.

او افزود: بسیار مهم است که یک ملی پوش بسکتبال به عنوان سرمایه ملی و یک الگو در جامعه، کنترل زیادی روی رفتار خود داشته باشد. آقای واحدی در مقابل در VIP فدراسیون از الفاظ رکیک و زشتی استفاده کرده و بی‌نظمی ایجاد کرده بود که این موضوع باعث شد همه با هم به این نتیجه برسیم که او در این پنجره با تیم‌ ملی نباشد و هر کس دیگری نیز بود چنین برخوردی با او می‌کردیم. ضمن این که او و پدرش شخصاً عذرخواهی کرده‌اند و ما هم پذیرفتیم، اگر مشکلی نباشد در پنجره‌های بعد از پتانسیل این استعداد جوان خود استفاده خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها