کد خبر: 524127
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ۱۱:۵۷:۵۹
| |

نقد تند یک فعال اصولگرا به روسای جمهور/ از احزاب کشور استفاده ابزاری می‌شود

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی گفت که برای دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی نیز تلاش کردیم و برنامه‌هایی نیز داریم.

نقد تند یک فعال اصولگرا به روسای جمهور/ از احزاب کشور استفاده ابزاری می‌شود
کد خبر: 524127
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ۱۱:۵۷:۵۹

اعتمادآنلاین| حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی، درباره کاهش فعالیت‌های سیاسی حزبی و انفعال خانه احزاب در ماه‌های اخیر توضیح داد و گفت: به نظر می‌رسد از احزاب کشور عمدتاً به عنوان ابزاری برای مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و ایجاد شور و شوق انتخاباتی استفاده می شود؛ به طوریکه در حاکمیت و هرم قدرت جایگاهی ندارند.

به گزارش مهر،وی افزود: ساختار نظام ما، ریاستی و از طرفی پارلمانی است و احزاب از نظر قانون اساسی در این ساختار نقش دارند اما وقتی به شکل‌گیری اراده سیاسی کشور نگاه‌ می‌کنیم می‌بینیم، نقش اثرگذاری در مسائل مهم ندارند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: احزاب نه جایگاهی قانونی در میان مسئولین دارند و نه جایگاهی پیدا کرده‌اند که بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند، بنابراین این موضوع باعث شده بیشتر فعالیت احزاب زینت مجالس باشد تا اینکه بتوانند در شکل‌گیری تصمیمات و در رده سیاسی سهیم باشند.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی افزود: علاوه بر اینها وقتی یک رئیس‌جمهور رأی می‌آورد، اولین حرفی که می‌زند این است که هیچ وابستگی جناحی ندارم و عملاً به این موضوع دامن می‌زند که احزاب نقشی ندارند و به تأثیرگذاری آن‌ها در ساختار سیاسی کشور دست رد می‌زنند.

وی اظهار کرد: از دولت سیزدهم باید بپرسیم رئیس‌جمهور یا وزیر کشور تا این لحظه با مسئولین احزابی که برای پیروزی آن‌ها این همه تلاش کردند، جلسه و دیداری داشته‌اند؟ در صورتی که همین میزان رأی را هم می‌توانیم بگوییم در نتیجه تلاش احزاب محقق شد. اما متأسفانه نه هیچ تشکری انجام شد و نه در چیدن مهره‌های سیاسی کشور این موضوع مدنظر قرار داده شده است.

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه خانه احزاب برای سامان دادن به این شرایط چه برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: ما عضو حزب سبز در خانه احزاب هستیم و بیش از 20 سال است که در این حزب حضور داریم. بنده در شورای مرکزی خانه احزاب بودم و مسئولیت کمیته‌های مختلف را بر عهده داشتم؛ تلاش ما بر این بود که احزاب را وارد عرصه رقابت‌های سیاسی و بتوانیم گفتمانی ملی را برای وحدت و همدلی بیشتر ایجاد کنیم.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی عنوان کرد: الآن به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کرونایی و عدم تشکیل جلسات متعدد و منظم، خانه احزاب تا حدی در حاشیه قرار رفته است. قطعاً اگر جناح‌های سیاسی دست به دست هم بدهند و خانه احزاب را مجددا فعال کنند، خودشان اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دولت قبل هم رئیس‌جمهور با مسئولین احزاب دیداری نداشت، گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه شورای مرکزی خانه احزاب بارها درخواست دیدار با رئیس‌جمهور سابق را عنوان کرد و نامه‌نگاری‌ها و تلاش‌های زیادی انجام شد، اما این دیدار محقق نشد. البته با وزیر کشور جلساتی داشتیم و احزاب نیز به صورت جداگانه با رئیس قوه

مقننه و رئیس قوه قضائیه دیدارهای مختلفی داشتند، اما این دیدار با روحانی هیچگاه صورت نگرفت.

کنعانی مقدم گفت: البته در دوره روحانی توجه به نقش خانه احزاب تا حدی بیشتر بود و به مسائلی از جمله تدوین لوایح قانونی، انتخاباتی و قوانین احزاب رسیدگی شد، اما در این دولت هنوز حرکتی را در این خصوص مشاهده نکرده‌ایم.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی اظهار عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوره روحانی خانه احزاب که منفعل شده بود و احیا شد، در آن دوره برای دیدار با روحانی تلاش بیشتری صورت گرفت و احزاب به بازی گرفته شدند؛ متأسفانه در دولت سیزدهم نیز عملاً شاهد تحرک جدی نسبت به موضوع احزاب نیستیم.

وی ادامه داد: برای دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی نیز تلاش کردیم و برنامه‌هایی نیز داریم، در فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب جلسه‌ای تشکیل شد، دو مصوبه داشتیم؛ بر اساس این مصوبات دیدار و گفتگو با وزیر کشور حول مسائل انتخاباتی و دیدار با رئیس‌جمهور به منظور حمایت احزاب از دولت و به جهت پیگیری، توسعه مشارکت‌های سیاسی را در برنامه خود داریم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها