کد خبر: 524357
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۰:۱۴:۰۰
| |

نخستین پیام صوتی نخست وزیر طالبان خطاب به مردم افغانستان: ما عامل وضعیت بد اقتصادی افغانستان نیستیم / وعده روزی به مردم ندادیم / ناشکری نکنید خدا روزی رسان است

اولین پیام صوتی نخست وزیر طالبان پس از یکصد روز به قدرت رسیدن آنها در افغانستان خطاب به مردم و اعضای طالبان در شبکه تلویزیون ملی افغانستان منتشر شد.

نخستین پیام صوتی نخست وزیر طالبان خطاب به مردم افغانستان: ما عامل وضعیت بد اقتصادی افغانستان نیستیم / وعده روزی به مردم ندادیم / ناشکری نکنید خدا روزی رسان است
کد خبر: 524357
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان برای اولین بار با انتشار پیام صوتی از طریق شبکه تلویزیون ملی افغانستان خطاب به مردم سخنرانی کرد.

به گزارش تسنیم، نخست وزیر طالبان در پیامی 30 دقیقه‌ای، مردم افغانستان و اعضای طالبان را مخاطب مستقیم قرار داد.

وی ضمن پذیرش مشکلات اقتصادی موجود در افغانستان گفت که طالبان عامل بیکاری و وضعیت بد اقتصادی افغانستان نیست، تمام این مشکلات میراث دولت پیشین این کشور است.

ملا حسن آخوند گفت که طالبان روزی مردم را وعده نداده بلکه روزی از طرف خداوند است.

به گفته‌ی او، حکومت پیشین کار را از روی مردم گرفته بود و مردم نمی‌توانستند از یک قریه به قریه‌ی دیگر بروند و حالا اگر کسی شب یا روز می‌خواهد جایی برود، تجارت و کار کند در سراسر افغانستان هیچ مانع وجود ندارد. او گفت ملت بیدار باشد و «شکر نعمت را ادا کرده و ناشکری نکنند.»

نخست وزیر طالبان در این پیام، از مردم افغانستان خواست تا از حکومت طالبان حمایت کنند و تاکید کرد که طالبان نیز به وعده‌های خود عمل کرده‌ است.

ملاحسن آخوند خاطرنشان کرد که اکنون در افغانستان امنیت سراسری حاکم شده است. از همه مردم و «مجاهدین» می‌خواهم که با همکاری یکدیگر در شکل گیری و پایداری این نظام اسلامی برای آینده‌ای بهتر تلاش کنند.

وی ادامه داد که حکومت طالبان برای حل مشکلات مردم بیش از توان خود در حال تلاش است و کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلفی را برای هماهنگی امور تشکیل شده و در حال کار هستند.

نخست وزیر طالبان با اشاره به برخی انتقادها از عملکرد نیروهای پلیس طالبان گفت که «افرادی که وارد خانه‌های مردم می‌شوند مجاهد نیستند، دزدان مسلح هستند که لباس مجاهدین بر تن دارند و کارهای شیطانی می‌کنند».

ملاحسن آخوند همچنین خطاب به مقامات طالبان گفت که «به تمام والیان، فرماندهان و مسئولان امر می‌شود که دروازه‌های خود را به روی مردم باز کنند، در غیر اینصورت دروازه‌های رحمت خداوند به روی آنها بسته می‌شوند».

وی درباره حکومت طالبان نیز گفت که این حکومت فراگیر است و حقوق همه اقشار نیز تامین شده است و خواهد شد. «تصمیم برای ادغام نظام باید توسط مردم گرفته شود» و «در نظام کنونی از هر مردم و قشری می‌توانند خود را ببیند».

نخست وزیر طالبان همچنین این پرسش را مطرح کرد که «آیا حکومت قبلی سیستم فراگیر ایجاد کرده بود که در آن حکومت دو اداره در یک مکان کار می‌کردند و هر کدام حامیان خاص خود را داشتند؟»

ملاحسن آخوند همچنین با اشاره با انتقادات جامعه جهانی نسبت به حقوق زنان و حکومت طالبان گفت که «امارت اسلامی» حقوق زنان را تامین کرده است. تحصیل برای زنان و مردان واجب است و همه زنان به تحصیل دسترسی خواهند داشت.

نخست وزیر طالبان در پایان درباره کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان نیز گفت که اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید شود. ما به بازسازی این کشور فکر می‌کنیم و سیاست مداخله در امور دیگر کشورها را نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها