مراسم یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود

عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان از برگزاری مراسم یکصدمین سالروز شهادت سردار جنگل و نکوداشت شهدای روحانی این استان در رشت خبر داد و گفت: این مراسم با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مراسم یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 524391
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۲:۲۰:۱۵

اعتمادآنلاین| میرزا یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک خان در سال 1259 هجری شمسی در رشت به دنیا آمد. سال‌های نخست عمر را به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد و در سال 1286 به صفوف آزادیخواهان پیوست.

در سال 1294 هیأت اتحاد اسلام در رشت تشکیل شد. میرزا، رهبری این گروه را به عهده گرفت و پس از اشغال ایران توسط روسیه، به مبارزه با ارتش تزار پرداخت.

نهضت جنگل فعالیت‌های خود را ضد نیرو‌های روسی و انگلیسی در شمال انجام داد. اما به‌تدریج دچار اختلافات داخلی شد و برخی از سران آن تسلیم و یا اعدام شدند. پس از تسلیم خالو قربان، نیرو‌های دولتی به تعقیب نیرو‌های جنگل پرداختند.

در چنین وضع سختی میرزا به اعماق جنگل‌ها رفت تا در فرصتی مناسب بتواند نیرو‌های پراکنده را سازماندهی کند، اما بر اثر سرمای شدید در تاریخ یازدهم آذر 1300 هجری شمسی به شهادت رسید.

11 آذر ماه امسال یکصدمین سالروز شهادت این مبارز و روحانی برجسته گیلانی است.

سخنرانی وزیر ارشاد در یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگل ی

عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان از برگزاری مراسم یکصدمین سالروز شهادت سردار جنگل و نکوداشت شهدای روحانی این استان در رشت خبر داد و گفت: این مراسم با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

او افزود: این مراسم ساعت 9:30 روز پنجشنبه 11 آذر ماه در رشت برگزار و از طریق رسانه ملی به صورت زنده پخش خواهد شد.



مدیرکل بنیاد شهید گیلان اظهار داشت: همچنین ساعت 8 صبح 11 آذر ماه مراسم صبحگاه مشترک با حضور بسیجیان بر سر مزار میرزا در محله سلیمانداراب رشت برگزار می‌شود.

پاکاری به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در سطح شهر رشت اشاره کرد و گفت: برپایی پاتوق فرهنگی، هنری، اجتماعی با موضوع میرزا کوچک توسط بسیج هنرمندان در نقاط مختلف این شهر و رونمایی از نماهنگ خروش جنگل از جمله برنامه‌های پیشرو برای بزرگداشت سردار جنگل است

.

او همچنین از تهیه و پخش ویژه برنامه در خانه تاریخی میرزا توسط صدا و سیمای مرکز گیلان خبر داد و افزود: تله تئاتر قراداد 1919 به کارگردانی هومن میر معنوی و پخش برنامه یاران میرزا در 10 قسمت 5 دقیقه‌ای از دیگر اقدامات بزرگداشت میرزا کوچک در رسانه ملی است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان تصریح کرد: اختتامیه کارگاه طراحی پوستر میرزا با مشارکت شهرداری رشت و بنیاد شهید، اجرای تئاتر خیابانی، اکران مستند روایی نهضت جنگل و فیلم کوتاه شغال به کارگردانی محب علیزاده و رونمایی از آثار تولیدی سازمان فضای مجازی سپاه استان از دیگر اقدامات فرهنگی برای گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت این شهید روحانی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها