کد خبر: 524642
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۱:۴۹
| |

رضا درستکار، منتقد سینما:

«قهرمان» با همه ضعف‌هایش از سطح عمومی سینمای ایران بالاتر است/از اصغر فرهادی انتظار بیشتری داریم

رضا درستکار با اشاره به اینکه فیلم «قهرمان» نسبت به دیگر آثار اخیر این کارگردان ضعیف‌تر است تأکید کرد: این فیلم با همه ضعف‌هایش از سطح عمومی سینمای ایران بالاتر است.

«قهرمان» با همه ضعف‌هایش از سطح عمومی سینمای ایران بالاتر است/از اصغر فرهادی انتظار بیشتری داریم
کد خبر: 524642
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۱:۴۹

اعتمادآنلاین| رضا درستکار، منتقد سینما، اظهار داشت: در دسترس بودن فضای مجازی و ایجاد شرایطی که هر کس به نوعی صاحب یک رسانه است باعث شده همه امکان این را داشته باشند که درباره فیلم‌ها نظر بدهند و طبیعتاً درباره فیلم‌های مهم و بحث‌برانگیز نظرات بیشتری مطرح می‌شود و هر کسی نظر خود را می‌گوید.

به گزارش برنا،درستکار تصریح کرد: فیلم‌های اصغر فرهادی به هر شکل مورد توجه محافل سینمایی در دنیاست و بسیاری از آن‌هایی که سعی دارند با توهین و ناسزا نسبت به این کارگردان درباره فیلم قضاوت کنند، سعی دارند از شهرت و نام فرهادی برای خود محفلی در جهت دیده شدن ایجاد کنند. بسیاری از این نوشته‌ها را که بخوانید متوجه می‌شوید نویسنده بدش نمی‌آید با پرخاش بحثی راه انداخته و جلب توجهی کند و قطعاً ناسزا گفتن به فیلم‌‌های معمولی برای جلب توجه کارکرد چندانی ندارد و فحش دادن به فیلمی که در کن جایزه گرفته و نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده قطعاً می‌تواند بیشتر به دیده شدن این افراد کمک کند.

وی افزود: در مقابل این جبهه یک عده هم به تعریف از فیلم «قهرمان» می‌پردازند ولی باز هم خیلی کم پیش می‌آید نقد نوشته شود و حتی برخی از این افراد هم سعی دارند خودنمایی کنند. نقد با آنچه که امروز در فضای عمومی و اظهارات مختلف درباره فیلم‌ها، به خصوص فیلم «قهرمان»، شاهد هستیم متفاوت است.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: من سینمای اصغر فرهادی را پس از «جدایی نادر از سیمین» دوست دارم اما «قهرمان» را به‌رغم اینکه با دغدغه ذهنی کارگردان ارتباط برقرار کردم از دیگر آثار فرهادی ضعیف‌تر می‌دانم. حرف فرهادی در این فیلم را می‌فهمم و می‌پذیریم که ما مردم ایران قهرمان می‌سازیم و خودمان ساقطش می‌کنیم اما با وجود اینکه قطعاً چنین مضمونی بسیار مهم و حائز اهمیت است و ریشه در یک جفای تاریخی دارد، به نظر من اتفاق لازم در پرداختن به مضمون و قصه‌ای که «قهرمان» دنبال می‌کند، رخ نداده است.


درستکار خاطرنشان کرد: فرهادی در فیلم‌های قبلی‌اش به کاراکترهایی که خلق کرده، نزدیک‌تر بود و در «قهرمان» ما دیالوگ‌ها و تصاویر خوب که در فیلم‌های قبلی او شاهد بودیم را نمی‌بینیم. قطعاً فرهادی با آثار قبلی‌ و موفقیت‌هایی که کسب کرده انتظارات ما را بالا برده و این انتظار را با «قهرمان» برآورده نمی‌کند. دور بودن اصغر فرهادی از ایران را نمی‌توان دلیل مناسبی برای ضعف‌های «قهرمان» دانست. همواره در آثار او ما طبقه متوسط را می‌بینیم و عدم مسئولیت‌پذیری این طبقه را یکی از مضامین اصلی فیلم‌های فرهادی دانست. در «درباره الی» افرادی که متعلق به طبقه متوسط بودند در نهایت با جنازه بی‌مسئولیتی‌هایشان برمی‌گردند و به طور کل تصویری که فرهادی در آثار قبلی‌اش از جامعه ایران و به خصوص طبقه متوسط ارائه می‌دهد تصویری قریب به واقعیت است ولی «قهرمان» تا حدی در این زمینه دچار اشکال است. اما با این حال باید بگویم با همه مشکلاتی که در منطق روایی فیلم «قهرمان» و ضعف در شخصیت‌پردازی و... وجود داشت، همچنان فیلم «قهرمان» از سطح عمومی سینمای ایران بالاتر است ولی ما انتظارمان از این فیلمساز هم بالاست و چنین اثری را از او نمی‌پذیریم.

این منتقد در پایان درباره شانس موفقیت «قهرمان» در اسکار گفت: اسکار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی با وجود اینکه فیلم آخر فرهادی از آثار ضعیف سال‌های اخیر اوست و نقدهای بسیاری که به این فیلم دارم، امیدوارم فرهادی برای سومین بار برنده جایزه اسکار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها