معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار خبر داد:

ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان

امضای تفاهم‌نامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان از مهم‌ترین اقدامات معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار در سه ماه اخیر به شمار می‌رود.

ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان
کد خبر: 524750
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۴:۰۰:۱۳

اعتمادآنلاین| معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار با هدف ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مهر ماه امسال تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی به امضا رساند.

به گزارش ایسنا، به موجب این تفاهم‌نامه در مرحله نخست شناسایی، پالایش و اولویت بندی متقاضیان مسکن واجد شرایط اعم از کارگران و بازنشستگان و سایر مخاطبین برای اعمال تدابیر حمایتی متناسب با هر یک از گروههای هدف انجام گرفته است.

پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه 1398 و در دولت تدبیر و امید، ‌ تفاهم‌ نامه ای با وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت 200 هزار واحد مسکونی به امضا رساند که بر اساس آن در فاز اول 200 هزار واحد مسکونی برای کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ظرف سه سال ساخته شود.

در طرح احداث 200 هزار واحد مسکونی، وزارت راه و شهرسازی متعهد شده در حوزه مسکن کارگری نسبت به تجهیز منابع و زمین اقدام کند؛ وزارت کار نیز از طریق سازمانهای زیرمجموعه و منابع بانکهای عاملی که در اختیار دارد نظیر بانک توسعه تعاون و بانک رفاه کارگران به تامین مالی و آورده متقاضیان کمک خواهد کرد.

در راستای ساخت مسکن کارگران، بانک توسعه تعاون خط اعتباری ویژه‌ای معادل 7500 میلیارد تومان برای کمک به ساخت مسکن کارگری و تزریق به تعاونی‌های مسکن اختصاص داده است.

همچنین مقرر شده تسهیلات لازم برای خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز اختصاص یابد و شرکتهای تعاونی مسکن فعال و خوشنام در زمینه ساخت مسکن کارگری ضمن ورود به این عرصه، محدودیتی در دریافت وام و تسهیلات موردنظر نداشته باشند.

در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی بسیاری برای تأمین مسکن کارگران وجود دارد و فعالان کارگری بر این باورند که در ماده 149 قانون کار برای تامین مسکن کارگران تکالیفی بر عهده جامعه کارفرمایی گذاشته شده است که می توان با استناد به این ماده قانونی، از ظرفیت شهرکهای صنعتی برای ساخت مسکن استفاده کرد و کارفرمایان را برای تامین زمین و مسکن کارگران مشارکت داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها