کد خبر: 524822
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۱:۲۸:۱۷
| |

سقوط دوباره لیر

ارزش لیر بار دیگر به یک قعر تاریخی جدید رسید.

سقوط دوباره لیر
کد خبر: 524822
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۱:۲۸:۱۷

اعتمادآنلاین| تقاضای بسیار بالا برای خرید ارز در ترکیه لیر را در فشار بی سابقه ای قرار داده است. بسیاری از شهروندان دوست دارند برای حفظ ارزش سرمایه خود، لیر را به ارزهای معتبر دیگر نظیر دلار یا یورو تبدیل کنند و شعب بانکی که حالا به دنبال تصمیم بانک مرکزی دولت برای کاهش نرخ بهره، جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارند، روز به روز تقاضای بیشتری از طرف مشتریان برای خالی کردن حساب هایشان دریافت می کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، در نتیجه کاهش ارزش پول ملی ترکیه تظاهراتی در شهرهای مختلف این کشور در مخالفت با سیاست های دولت اردوغان برگزار شده است. اردوغان که نرخ بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می داند تاکنون بارها و بارها از تصمیم خود در کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. رییس بانک مرکزی نیز که پیش از انتصاب به این سمت سابقه طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت، آن را تصمیم درستی می داند.

دومینوی ریزشی لیر ترکیه کماکان ادامه دارد و حتی اخبار خوبی نظیر کاهش نرخ بیکاری نیز کماکان نتوانسته است جو روانی ایجاد شده را از بین ببرد. دور جدید سقوط لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی با نادیده گرفتن حساسیت شدید بازار، نرخ بهره را کاهش داد آن هم دو درصد کاهش که بسیار بیشتر از انتظارات بازار بود.

لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید؛ تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال 13.7 تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با 8.14 درصد افزایش به 13.731 لیر رسید.

در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل 15.553 لیر و هر پوند معادل 18.251 لیر اعلام شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها