کد خبر: 524891
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۷:۴۱:۲۴
| |

غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد عنوان کرد:

به عمل کار برآید

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در توییتی نوشت: «قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی خواهیم کرد تا با تدابیر ویژه برای مناطق محروم براساس شاخص‌های برخورداری، بساط تبعیض در بهره‌مندی از آموزش با کیفیت برچیده شود.» اولین نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است ‌که وزیری که سابقه مدیریت ستادی داشته باید بهتر بداند که نهاد آموزش و پرورش نهاد آینده‌سازی است و اساسا با فعالیت‌های جهادی که مقطعی است همخوانی ندارد. 

به عمل کار برآید
کد خبر: 524891
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۷:۴۱:۲۴

اعتمادآنلاین| غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در توییتی نوشت: «قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی خواهیم کرد تا با تدابیر ویژه برای مناطق محروم براساس شاخص‌های برخورداری، بساط تبعیض در بهره‌مندی از آموزش با کیفیت برچیده شود.» اولین نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است ‌که وزیری که سابقه مدیریت ستادی داشته باید بهتر بداند که نهاد آموزش و پرورش نهاد آینده‌سازی است و اساسا با فعالیت‌های جهادی که مقطعی است همخوانی ندارد.


نهاد آموزش نیاز به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پایش‌های مستمر دارد تا خروجی قابل قبولی را شاهد باشیم. اما اجرای تدبیرهای ویژه نیازمند ابزارهایی است که به نظر نمی‌رسد در اختیار نهاد آموزشی کشور باشد، توسعه و ایجاد عدالت آموزشی در شرایط فعلی بیش از آنکه نیاز به منابع مالی داشته باشد (گرچه این مورد را هم در اختیار ندارد) نیازمند برنامه‌ریزی و نیروی انسانی کارآمد است. بنابراین آقای وزیر ابتدا باید بگوید تدبیر ویژه ایشان برای تامین یا آموزش نیروی انسانی در چارچوب‌های آموزشی مدرن، که قالب آنها از معلمان هستند چیست و در چه زمانی این کار انجام خواهد شد؟


آنچه تاکنون در کشور در توسعه آموزش دیده‌ایم، صرفا ساخت مدارسی بوده که این روزها به دلایل مختلف، که خارج از موضوع یادداشت است، خالی از دانش‌آموزانی هستند که بنابر آمار وزارت آموزش و پرورش 970 هزار نفر طی یک سال گذشته ترک تحصیل کرده‌اند. باز گرداندن دانش‌آموزان به کلاس‌های درس با ساختن مدرسه به سبک نهادهایی مانند بنیاد برکت امکان‌پذیر نیست. آموزش کشور با همراهی سایر نهادهای حکومتی باید تلاش کنند تا آموختن را با ارزش کنند. وزیر جدید باید تلاش کند بخش عمده‌ای از توان خود را صرف بازتعریف آموزش در کشور و شخصیت‌سازی مجدد برای معلمان کند. مواردی مانند پرهیز از آموزش نتیجه‌گرا، نکته‌ای است که می‌تواند آموزش کشور را در همه ابعاد متحول کند. همچنین تعاریف جدید در حوزه آموزش است که می‌تواند باعث ایجاد عدالت آموزشی شود.

لازم است بدانید عدالت آموزشی بر اساس کیفیت‌های آموزشی قابل قیاس است و نه صرفا با میز و نیمکت


از وزیر جدید، که خود از مدیران پبشین همین نهاد بوده، انتظار می‌رود از کلی‌گویی و حرف‌های پرطمطراق پرهیز و مجموعه‌ای از متخصصان حوزه آموزش را در کنار هم گرد آورده تا در بازه زمانی معقول برنامه توسعه آموزش کشور را تدوین نمایند. پیشنهاد می‌کنم نگران رزومه‌سازی نباشید. آینده‌سازان کشور بهترین کارنامه هستند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها