عضو انجمن احیای ارزش‌ها و فعال حوزه ایدز:

داشتن اچ.آی.وی به معنای ابتلا به ایدز نیست / اچ.آی.وی و ایدز با هم تفاوت دارند

عضو انجمن احیای ارزش‌ها و فعال حوزه ایدز گفت: کسی که اچ.آی.وی دارد، ضرورتا به ایدز مبتلا نیست و ممکن است تا آخر عمر هم درگیر ایدز نشود. تنها راه جلوگیری از شیوع اچ.آی.وی و ایدز این است که افراد از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند و مبتلایان نیز به موقع وارد چرخه درمان شوند.

داشتن اچ.آی.وی به معنای ابتلا به ایدز نیست / اچ.آی.وی و ایدز با هم تفاوت دارند
کد خبر: 524916
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۱ ۰۹:۳۳:۴۰

اعتمادآنلاین| الهه شعبانی، عضو انجمن احیای ارزش ها (فعال در حوزه ایدز و حامی کودکان یتیم ایدز) با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی ایدز "من تست می دهم" است، افزود: در تمام دنیا تلاش بر این است همه افرادی که در معرض این ویروس قرار دارند، تست بدهند و تنها راه جلوگیری از شیوع این بیماری همین است. حتی افرادی که رابطه پرخطر یا تجربه ای در این زمینه ندارند نیز بهتر است تست بدهند.

به گزارش ایرنا، عضو انجمن احیای ارزش ها (فعال در حوزه ایدز و حامی کودکان یتیم ایدز) تصریح کرد: اگر همه افراد تست بدهند بهترین روش برای مشخص شدن آمار دقیق مبتلایان این بیماری در هر کشوری است؛ چرا که اگر فردی از ابتلای خود به ویروس اچ آی وی/ایدز مطلع نباشد، ناخواسته می تواند به 9 نفر این بیماری را انتقال دهد، اما اگر متوجه بیماری شود، می تواند وارد فرایند درمان شده و بیماری را کنترل کند.

وی با بیان اینکه تست این بیماری رایگان و محرمانه است، خاطرنشان کرد: این تست ها محرمانه و در تمام مراکز بیماری های رفتاری پرخطر واقع در همه شهرها و استان ها انجام می شود. هنگام انجام این تست از شما نام و نام خانوادگی یا کد ملی گرفته نمی شود. سپس از فرد مشابه روش تست قند خون، تست گرفته و پس از یک ربع جواب به وی اعلام می شود. در مرحله بعد اگر تست فرد مثبت باشد، کارشناسان این مراکز به فرد مشاوره و چرخه درمان را توضیح می دهند؛ بدون هیچ اجبار یا بگیر و ببندی. اینجا دیگر حق انتخاب با فرد مبتلا است که وارد فرایند درمان شود یا خیر و افراد نباید هیچ نگرانی و ترسی برای تست دادن داشته باشند.

این فعال حوزه ایدز ادامه داد: اگر فرد تست داده و به موقع وارد فرایند درمان شود، می توان بار ویروسی را با مصرف دارو و انجام چرخه درمان در بدن فرد به صفر رساند؛ به طوری که بتواند با فردی که اچ آی وی مثبت نیست ازدواج کرده و صاحب فرزند سالم شود.

اچ.آی.وی و ایدز با هم تفاوت دارند


این روانشناس تصریح کرد: در نظر داشته باشید که اچ.آی.وی اسم ویروس و ایدز مرحله آخر بیماری است. یعنی کسی که اچ.آی.وی داشته باشد، ضرورتا ایدز ندارد و ممکن است تا آخر عمر درگیر ایدز هم نشود؛ به این شرط که فرد به موقع وارد دوره درمانی شود.

شعبانی با اشاره به اینکه وقتی بار ویروسی در بدن فرد بالا برود، در این حالت سیستم دفاعی بدن فرد به شدت کاهش پیدا می کند، اظهار داشت: همین کاهش سیستم دفاعی بدن باعث می شود هر میکروب و ویروسی وارد بدن شود و تخریب بالایی به همراه داشته باشد. مثلا فرد اگر دچار سرماخوردگی شود، ممکن است به دلیل کاهش سیستم دفاعی بدن، با مشکلات حادی روبرو شود. به این مرحله که عدد هم دارد و بستگی دارد بار ویروسی فرد روی چه عددی باشد، ایدز می گوییم.

وی تاکید کرد: اگر فرد وارد چرخه درمان شود، عمر طبیعی می کند، اما عده ای با وجود آگاهی و اطلاعاتی که درباره این بیماری و راه های انتقال یا کنترل آن دارند، اما باز نمی توانند با کسی که اچ.آی.وی دارد، نشست و برخاست داشته باشند یا اگر کودکی مبتلا همکلاسی فرزندشان بود، وی را پذیرش کنند. در نتیجه تغییر نگرش به این بیماری در اولویت کاری فعالان حوزه ایدز قرار گرفته است. چرا که تغییر نگرش منجر به زندگی این افراد خواهد شد. آنها می توانند سر کار بروند، به زندگی شان ادامه داده، درس بخوانند یا ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند و در مجموع از سوی خانواده و جامعه مورد پذیرش قرار گیرند.

رنج بیماری و انگ بیماری


شعبانی با بیان اینکه مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی/ایدز علاوه بر رنج بیماری، رنج انگ آن را نیز به دوش می کشند، گفت: همدلی اطرافیان می تواند حال افراد بیمار را خوب کند. این درحالی است که اغلب مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی مثبت/ایدز این همدلی را از سمت خانواده و جامعه ندارند و در مواقعی به خاطر ترس از واکنش های تند، قادر به بیان بیماری خود نیستند.

این روانشناس و فعال حوزه ایدز افزود: اچ.آی.وی بیماری نیست که فقط سویه پزشکی داشته باشد بلکه سویه های روانی و اجتماعی نیز دارد و از این جهت لازم است که روی این بحث بیشتر اطلاع رسانی شود تا انگ بیماری در جامعه کم شود و مردم این افراد را در جامعه بپذیرند.

اچ.آی.وی در دنیا با اشتباه رسانه‌ای همراه بود


عضو انجمن احیای ارزش ها با بیان اینکه اساسا خبر اچ.آی.وی/ایدز در دنیا با اشتباه رسانه ای همراه بوده است، افزود: اوایل این بیماری با انتشار این اخبار که اچ.آی.وی/ایدز به خاطر روابط پرخطر در میان افراد خاصی در دنیا همراه بود، باعث شد این بیماری همراه با انگ و قضاوت در دنیا همراه و اطلاع رسانی شود. این در حالی است که امروز در تلاش هستیم با همکاری رسانه ها یکسری مفاهیم را مثل تفاوت اچ.آی.وی و ایدز در خصوص این بیماری تغییر دهیم.

شعبانی با بیان اینکه شیوع کرونا در دنیا تا حدی مردم را با بیماری ویروسی و قرنطینه آشنا و از بار سنگین نگاه های منفی به بیماری اچ.آی.وی/ایدز نیز کم کرد، خاطرنشان کرد: بدون شک کرونا کشنده تر از اچ.آی.وی است، اما باعث شد درک افراد نسبت به ویروس اچ.آی.وی/ایدز نیز تغییر کند. برای مثال یکی از مراجعان می گفت پس از کرونا برادرم گفت که من تازه متوجه شدم در این دوران و به خاطر بیماری ات چه روزهای سختی را تحمل کرده ای.

تله فکری درباره ایدز


این روانشناس و عضو انجن احیای ارزش ها با اشاره به اینکه در مورد فعالان حوزه ایدز یک تله فکری وجود دارد، افزود: کسانی که با اچ.آی.وی/ایدز کار می کنند، وقتی با این مساله آشنا می شوند، بدون شک خودشان متاثر شده و روی محیط اطرافشان نیز تاثیر می گذارند و همین را مبنای قضاوت قرار می دهند. یعنی تصور می کنند چون خودشان و اطرافیانشان در این باره اطلاعات کسب کرده و آگاهی‌شان در این زمینه بالا رفته، نگرش عموم مردم هم در مورد حوزه اچ.آی.وی/ایدز نیز تغییر کرده و خوب شده است، اما این همان تله فکری است.

وی ادامه داد: افرادی که در حوزه آسیب های اجتماعی و به ویژه ایدز کار می کنند، همیشه باید حواسشان به این موضوع باشد که وقتی خودشان آگاه و اطرافیانشان نیز به واسطه حضور آنها آگاه می شوند، دلیل بر این نیست که جامعه هم آگاه باشد. چرا که هنوز افراد بسیاری در جامعه درباره این بیماری و چرخه درمان و کنترل آن اطلاعی ندارند.

شعبانی اضافه کرد: برای مثال یک دوره به دانشجویان دانشگاه تهران آموزش دادیم و در کمال ناباوری آنها اطلاعات بسیاری کمی در این باره داشتند. بعضی از آنها تصور می کردند اچ.آی.وی اسم خارجی ایدز است یا فکر می کردند اگر کسی اچ.آی.وی بگیرد، همه درها به روی وی بسته می شود و این آخر راه است.

این فعال حوزه ایدز تاکید کرد: در همین رابطه یک رویکرد نوین آموزشی در دسترس داریم که مورد تایید وزارت بهداشت هم هست و تمام آموزش هایی که در سراسر کشور داریم، قرار شده است بر مبنای همین رویکرد باشد. یعنی در کنار انتقال دانش در این حوزه درصدد انگ زدایی با تغییر نگرش افراد در خصوص این بیماری نیز هستیم.

محله بدون ایدز


شعبانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه یکی دیگر از فعالیت های آنها همکاری با شورایاری 19 محله تهران در خصوص اطلاع رسانی درباره ایدز بوده است، افزود: این پروژه از سال گذشته کلید خورد و از میان 22 منطقه تهران، 19 منطقه نماینده ای از شورایاری ها به ما معرفی و در خصوص بیماری اچ.آی.وی/ایدز آموزش های لازم را پشت سر گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: در قدم بعدی این نمایندگان هر کدام به واسطه ساختار فرهنگی و اجتماعی منطقه خود شروع به فعالیت و اطلاع رسانی در محله کردند. این برنامه بر مبنای آموزش و انگ زدایی در محلات انجام شد و هر کدام با خلاقیتی که داشتند اقدام به فعالیت کردند. یکی در مدارس، دیگری با بسیج همکاری کرد و افرادی هم بودند که بروشورهای اطلاع رسانی درباره اچ.آی.وی/ایدز را در قالب توزیع بسته های غذایی به دست هم محلی های خود رساندند. این همکاری با شورایاری محلات همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها