محمدرضا صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

سندی از درگیری ریوی بیشتر در امیکرون وجود ندارد/ واکسن؛ بهترین راه مقابله

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هنوز شواهدی مبنی بر واکسن‌گریزی سویه جدید کرونا گزارش نشده است، گفت: دانشمندان آفریقای جنوبی هنوز درگیری ریوی بیشتری در این واریانت را گزارش نکرده‌اند. 

سندی از درگیری ریوی بیشتر در امیکرون وجود ندارد/ واکسن؛ بهترین راه مقابله
کد خبر: 525082
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۰۷:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا صالحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با وضعیت سویه جدید بیماری کرونا در جهان که از آفریقا شیوع پیدا کرده و در حال انتشار در سراسر جهان است، اظهار کرد: اخبار جهان حاکی از گسترش سریع این سویه در کشورهای مختلف و یافت شدن آن به صورت موردی در کشورهای اروپای غربی، آمریکای شمالی و گسترش قابل توجه آن در کشورهای جنوب آفریقاست.

به گزارش ایکنا، صالحی ادامه داد: این مسئله از طرفی همگان را نگران این موضوع کرده که آیا نهایتاً این گسترش ویروس دوباره به یک حادثه و یا وخامت جدید ختم می‌شود و یا اینکه احیاناً با توجه به گزارشات اولیه، صرفاً مسئله اصلی، افزایش شیوع بوده و موردی منطبق با افزایش موارد مرگ و میر و بیماری نبوده است.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های عمده‌ای که در این زمینه وجود دارد، موضوع واکسیناسیون است؛ چراکه بسیاری از افراد معتقدند که این واریانت احتمالاً واکسن‌گریزی بالایی دارد، اما شواهد میدانی در کشور آفریقای جنوبی نشان داده که افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، توانسته‌اند به این نوع از بیماری غلبه کنند و فعلاً مشکل جدی نداشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه داده‌های منتشر شده در رابطه با این سویه فعلا منطبق با واکسن‌گریزی این واریات نیست، تصریح کرد: طی تحقیقاتی که انجام شده، به نظر می‌رسد که داده‌های اولیه منطبق با بیماری شدیدتر نیست و معمولاً علایم همراه با کوفتگی، بدن درد، ضعف، تب و درد عضلات است اما دانشمندان آفریقای جنوبی هنوز درگیری ریوی بیشتری را در این زمینه گزارش نکرده‌اند.

صالحی با اشاره به اینکه هنوز گزارشی از مشاهده این سویه در ایران ارائه نشده است، گفت: مهمترین نگرانی موجود در مورد این سویه، بحث واکسن‌گریزی آن است؛ چراکه چنانچه این واریانت واکسن‌گریز باشد و بتواند در افراد واکسینه ایجاد بیماری کند، قطعاً با موج‌های بعدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تأثیر واکسن‌های ایرانی در رابطه با این سویه نیز اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که در این رابطه تفاوتی بین واکسن‌های ایرانی و خارجی باشد. یکی از نکات مهم در رابطه با مواجهه با این سویه این است که تمامی آحاد مردم در قدم اول واکسن دریافت کنند و افراد واکسینه شده نیز کماکان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان سخنان خود با اشاره نگرانی‌های شدید مردم از شیوع سویه جدید بیماری کرونا در کشور نیز تصریح کرد: با وجود اینکه تمامی ما نگرانی‌های خود در این زمینه را داریم، اما نیازی به وحشت نیست و باید احتیاط کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها