کد خبر: 525141
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۱۰:۲۴:۳۴
| |

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

بازارهای آسیای میانه را از دست داده‌ایم

عضو کمیسیون انرژی مجلس، همکاری با همسایگان را از عناصر اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: علیرغم ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی ‌تا حدودی بازارهای آسیای میانه را از دست داده‌ایم اما می‌توانیم این‌ بازارها و روابط فرهنگی، اقتصادی، تجاری و نفتی و گازی را احیا کنیم.

بازارهای آسیای میانه را از دست داده‌ایم
کد خبر: 525141
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۱۰:۲۴:۳۴

اعتمادآنلاین| رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه است و وزیر امور خارجه هم با توجه به سبقه‌ای که در وزارتخانه دارد، شرایط خوبی را در ارتباط با کشورهای دنیا ‌خصوصا با کشورهای همسایه برقرار کرده است.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با اشاره به سفر اخیر سید ابراهیم رییسی به ترکمنستان گفت: بعد از حضور رییس جمهوری در اجلاس شانگهای و بعد از آن در اجلاس اکو شاهد برخی گشایش‌ها بودیم و در زمینه گاز توافق خوبی برای سواپ امضا شد.

وی با بیان اینکه با این توافق مشکل گاز در فصل سرما و زمستان برطرف می شود، گفت: با توافق سه گانه سواپ بین ایران ترکمنستان و جمهوری آذربایجان سالانه بین 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز منتقل می‌شود.

رییس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این توافق و ارتباط ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان موجب می‌شود روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی ما با کشورهای اوراسیا و آسیای میانه، قفقاز و ترکمنستان و از سوی دیگر با چین و قزاقستان که معروف به انبار غلات دنیا است، برقرار شود.

سنگدوینی با اشاره به مشکلاتی که طی سالهای اخیر در مناسبات گازی ایران و ترکمنستان به وجود آمده بود، گفت: این ارتباط با ترکمنستان در دولت قبل انجام نشد و وزیر نفت دولت سابق هم اجازه نداد که آنها بیایند و با گفت و گو مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ارتباطات مرزی و ترانزیت با ترکمنستان اظهار کرد: با سیاست همسایگی دولت، ایجاد منطقه‌ آزاد در مرز اینچه برون زمینه ارتباطات مرزی و ترانزیت این منطقه با دریای آزاد و اروپا ایجاد شده و این امر فرصت‌های زیادی را برای اقتصادی ایران ایجاد می کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه گفت: علیرغم این ظرفیت‌ها ما ‌تا حدودی بازار کشورهای اوراسیا و آسیای میانه را از دست داده‌ایم اما می‌توانیم این‌ بازارها را احیا و روابط فرهنگی، اقتصادی، تجاری و نفتی و گازی را برقرار کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اولویت و علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا را موضوعی بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: اگر کشورهای مذاکره‌کننده در وین البته به طور مستقل خودشان تصمیم بگیرند مذاکرات به نتیجه می‌رسد اما اگر بخواهند زیر چتر و سایه آمریکا تصمیم بگیرند، امکان حصول نتیجه سخت‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها