کد خبر: 525264
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

توسعه شهرها اصلی‌ترین عامل نابودی زیستگاه یوز ایرانی/ تولد «توله‌های نازا» به دلیل کاهش جمعیت

یک کارشناس حیات وحش معتقد است که توسعه شهرها، افزایش تکنولوژی و راه‌سازی در اقلیم طبیعت اصلی‌ترین دلایل نابودی زیستگاه یوز ایرانی هستند.

توسعه شهرها اصلی‌ترین عامل نابودی زیستگاه یوز ایرانی/ تولد «توله‌های نازا» به دلیل کاهش جمعیت
کد خبر: 525264
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| افشین علیزاده در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز جهانی "یوزپلنگ" بیان کرد: از آنجا که یوزپلنگ قلمرو وسیعی دارد و روزانه تا 100 کیلومتر در زیستگاه جا‌به‌جا می‌شود, توسعه شهرها, افزایش تکنولوژی و راه‌سازی در اقلیم طبیعت این جا‌به‌جایی را مختل کرده و اصلی‌ترین دلیل نابودی زیستگاه یوزپلنگ هستند. این عوامل همچنین زیستگاه حیوانات طعمه یوزپلنگ مانند آهو, کل, قوچ و خرگوش را نیز تخریب کرده‌ و باعث ایجاد اشکال در تغذیه این گونه نادر شده‌اند.

وی ادامه داد: زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در سال‌های دور از هندوستان تا مدیترانه را در بر می‌گرفت ولی در حال حاضر این گونه فقط در کشور ما وجود دارد و به همین دلیل است که نام آن از یوز آسیایی به یوز ایرانی تغییر پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا،این استاد دانشگاه در رابطه با اقدامات لازم برای حفظ و زادآوری یوزپلنگ توضیح داد: افزایش حفاظت و مراقبت از زیستگاه‌هایی که در آن یوزپلنگ دیده شده است به سبب وسعت قلمرو و جا‌به‌جایی زیاد آن تاثیر چندانی در حفظ این گونه ندارد و نگهداری در اسارت نیز با اشکالاتی همراه می‌شود؛ با این وجود در حال حاضر نگهداری و تکثیر در اسارت مناسب‌ترین اقدام برای حفظ این گونه است و باید انجام شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش جمعیت و افزایش درون‌آمیزی, تولید مثل یوزپلنگ دچار اختلال شده و تولد توله‌های نازا در این گونه افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم, در حال حاضر 5 فرد یوزپلنگ به نام‌های ایران, فیروز, تلخاب, دلبر و کوشکی به روش نگهداری در اسارت در پارک‌های ملی کشور نگهداری می‌شوند و از تعداد یوزپلنگ‌های طبیعت آمار دقیقی وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود تعداد یوزها در داخل کشور به حدود 40 فرد برسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها