جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید:

دولت آمریکا به المپیک زمستانی چین نماینده نمی‌فرستد

سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه با اشاره به اینکه دولت آمریکا نماینده‌ای را به المپیک زمستانی چین اعزام نخواهد کرد مدعی شد که دفاع از حقوق بشر در DNA آمریکایی‌ها قرار دارد!

دولت آمریکا به المپیک زمستانی چین نماینده نمی‌فرستد
کد خبر: 525602
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ۲۲:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت که دولت آمریکا نماینده رسمی یا دیپلماتیک به المپیک زمستانی چین اعزام نخواهد کرد.

به گزارش فارس، سخنگوی کاخ سفید که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «دولت بایدن هیچ نماینده رسمی یا دیپلماتیک به المپیک زمستانی 2022 و بازی‌های پارالمپیک اعزام نخواهد کرد».

وی در ادامه ادعا کرد که دلیل دولت آمریکا برای این اقدام، نسل کشی و جنایت علیه بشریت در استان سین‌کیانگ و دیگر نقض‌های حقوق بشر در چین است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «قهرمانان تیم آمریکا از حمایت کامل ما برخوردار هستند. ما به طور 100درصد پشت آنها هستیم و آنها را از خانه تشویق می‌کنیم اما در هیاهوی بازی‌ها حضور نداریم».

ساکی در ادامه سخنانش گفت: «همانطور که رئیس جمهور به "شی جین‌پینگ" (رئیس جمهور چین) گفته بود، دفاع از حقوق بشر در دی‌ان‌ای آمریکایی‌ها قرار دارد. ما تعهدی اساسی به پیشبرد حقوق بشر داشته و در موضع خودمان احساس قدرت کرده و به اتخاذ اقدامات برای پیشبرد حقوق بشر در چین و فراتر از آن ادامه خواهیم داد».

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز ماه پیش گفته بود این کشور نیز به فکر تحریم بازی‌های المپیک زمستانی چین است.

در واکنش به این اقدامات، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد شدید از سیاسی سازی ورزش، گفت که اقدامات دولت آمریکا بر خلاف روحیه منشور المپیک است.

البته وی گفت پکن سیاستمداران غربی که درباره تحریم این بازی‌ها صحبت کرده بودند را به این رویداد ورزشی دعوت نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اعلام کرد که سیاستمداران آمریکایی باید از تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن برای جلوگیری از آسیب رساندن به روابط دوجانبه دست بردارند و در غیر این صورت پکن «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده ماه گذشته گفت که در حال بررسی تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی چین است. این در حالی است که گفته می‌شود تحریم ایالات متحده مانع از شرکت ورزشکاران این کشور در این بازی‌ها نمی شود.

از سوی دیگر، در ادامه فشارهای ضد چینی دولت آمریکا، تام کاتن سناتور ارشد جمهوری‌خواه این کشور از دولت بایدن، تحریم کامل بازی‌های المپیک زمستانی پکن را خواستار شد. نماینده ایالت آرکانزاس در مجلس سنای آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده باید تحریم (کامل و سراسری المپیک زمستانی پکن را اجرا کند. تهدید علیه ورزشکاران ما و جنایات چین علیه بشریت هیچ گزینه دیگری برای ما باقی نمی گذارد.»

این سناتور جمهوری‌خواه که عضو کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنای آمریکاست، افزود: «هیچ ورزشکار و مقام دولت (آمریکا) و شرکت حامی مالی (آمریکایی) نباید در این بازی‌ها شرکت داشته باشند.»

درخواست ضد چینی این قانونگذار ارشد آمریکایی در شرایطی مطرح شده که المپیک زمستانی پکن قرار است چهارم فوریه 2022 (15 بهمن ماه 1400) آغاز شود.

در سالهای اخیر، تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی دولت ترامپ به پکن در خصوص منشأ شیوع کرونا، موضوعات تایوان و هنگ کنگ و دیگر مسائل بسیار پرتنش بوده است.

دولت آمریکا مدعی نقض حقوق بشر اقلیت اویغورها در استان سین‌کیانگ چین است، ادعایی که مقام‌های پکن به شدت آن را رد کرده و گفته‌اند که آمریکا به جای آنکه ژست حمایت از مسلمانان در استان سین‌کیانگ را بگیرند از کشتار مسلمانان در عراق و سوریه دست بردارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها