کد خبر: 525684
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۰:۳۵:۳۷
| |

وزیر دادگستری:

احساس فساد در جامعه زیاد است/شناسایی منفذهای فساد

وزیر دادگستری گفت: وقوع فساد یا تجربه فساد گرچه زیاد اعلام می‌شود اما خیلی بالا نیست، اما متأسفانه ادراک و احساس فساد در جامعه زیاد است.

احساس فساد در جامعه زیاد است/شناسایی منفذهای فساد
کد خبر: 525684
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۰:۳۵:۳۷

اعتمادآنلاین| امین حسین رحیمی، صبح سه شنبه 16 آذر 1400 در همایش بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد، اظهار داشت: در سیاست‌های کیفری توجه به عدالت ترمیمی بیشتر از عدالت برخورد با مجرم است، امروزه باید بین تجربه فساد و ادراک فساد تفاوت قائل شد.

به گزارش مهر،وی افزود: فرق است بین فردی که مرتکب جرم شده است یا بزه دیده جرم است؛ ما باید ببینیم از چه راه‌هایی می‌توانیم به بزه دیدگان فساد کمک کرد.

رحیمی ادامه داد: فردی که ناچار شده است برای گرفتن یک خدمت عمومی رشوه دهد بزه دیده از فساد است.

وزیر دادگستری بیان کرد: وقوع فساد یا تجربه فساد گرچه زیاد اعلام می‌شود اما خیلی بالا نیست، اما متأسفانه ادراک و احساس فساد در جامعه زیاد است، اگر جامعه احساس کند برای گرفتن خدمت عمومی باید رشوه پرداخت کند خیلی بد و ما باید به عنوان حکومت این موضوع را رفع کنیم.

وی اظهار کرد: مردم از جمهوری اسلامی انتظار فساد ندارند وقتی در ایران فسادی می‌بینند چون انتظارش را نداشته‌اند احساس فساد در آنها بالا می‌رود.

رحیمی گفت: همه باید تلاش کنیم بزه دیدگانی که شاید تجربه فساد ندارند ولی احساس فساد می‌کنند از عدالت ترمیمی بهره ببرند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: در دوره جدید برنامه داریم تلاش کنیم فساد را به حداقل برسانیم، تا الان رویه بیشتر بر این بوده است که وظایف بین المللی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: برنامه داریم هم به وظایف بین المللی بپردازیم و هم تلاش کنیم وجود فساد در کشور را کم کنیم.

رحیمی گفت: برنامه‌ها را باید از طریق ایجاد دستگاه‌هایی که وظیفه مبارزه با فساد دارند انجام دهیم، منفذهای فساد که معمولاً در دستگاه‌های اجرایی قرار دارند را باید شناسایی کنیم.

وزیر دادگستری با بیان اینکه منافذ فساد معمولاً در دستگاه‌های اجرایی در دولت وجود دارد، افزود: باید این منافذ را شناسایی و به دستگاه‌های ذی ربط اعلام کنیم و پیشنهاد دهیم که قوانین و مقررات لازم تصویب شود و از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با فساد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: گرجستان در سال 2003 رتبه 124 در خصوص شاخص ادراک فساد را داشته اما در سال 2020 به رتبه 45 رسیده است؛ لذا باید از این تجربیات استفاده کرد.

رحیمی عنوان کرد: اگر ما به عنوان مجموعه حاکمیت و دستگاه‌های ذی ربط تلاش کنیم منافذ فساد را از طریق دولت الکترونیک و آموزش ببندیم به نتیجه خواهیم رسید.

وزیر دادگستری در پایان گفت: پذیرفته نیست در حکومت جمهوری اسلامی ایران رتبه احساس و ادراک فساد در کشور بالا باشد. اگر برای مردم ثابت شود که این اراده برای مبارزه با فساد وجود دارد، مطمئناً در شاخص ادراک و احساس فساد رتبه کشور ما بهبود پیدا خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها